header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Ενημερωτική ημερίδα με θέμα «Δυνατότητες και προοπτικές για την ανάπτυξη συμπράξεων δημόσιου ιδιωτικού τομέα στη Βουλγαρία. Αποτελεσματικότητα μοντέλων ΣΔΙΤ στη Βουλγαρία»
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ
Ημερομηνία: 14/04/2009
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Σόφιας
Κείμενο: Ενημερωτική ημερίδα με θέμα «Δυνατότητες και προοπτικές για την ανάπτυξη συμπράξεων δημόσιου ιδιωτικού τομέα στη Βουλγαρία. Αποτελεσματικότητα μοντέλων ΣΔΙΤ στη Βουλγαρία»

Διοργανωτές της ενημερωτικής ημερίδας για το υπό θέματι αντικείμενο ήταν το β/Υπουργείο Οικονομικών, η β/ημερήσια οικονομική εφημερίδα «PARI» (μτφ: «ΧΡΗΜΑ»), η εταιρεία Deloitte Bulgaria και το β/ Οικονομικό Επιμελητήριο. Κύριοι ομιλητές της ημερίδας ο κ. Π. Ορεσάρσκι, Υπουργός Οικονομικών, η κα Μπ. Πέντσεβα, επικεφαλής της Διεύθυνσης Διαχείρισης Κονδυλίων Ευρωπαϊκής Ένωσης β/Υπουργείου Οικονομικών, ο κ. Σ. Σακάλσκι, εκτελεστικός διευθυντής της Bulgarian Development Bank, ο κ. Π. Ιλίεφ, εκδότης οικονομικής εφημερίδας «PARI», ο κ. Κ. Κόλεβ, αντιπρόεδρος β/ Οικονομικού Επιμελητηρίου. Συμμετείχαν, επίσης, ως ομιλητές, εκπρόσωποι του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων, του Δήμου Σόφιας, του UNDP (Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Ηνωμένων Εθνών), της Εταιρείας Ύδρευσης Σόφιας Sofiyska Voda και της Έκθεσης Φιλιππούπολης.
Από τις εισηγήσεις των ανωτέρω ομιλητών σημειώνονται, κυρίως, τα ακόλουθα:
• Δεν υφίσταται ειδικός νόμος για Συμπράξεις Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στη Βουλγαρία. Σχετικό νομοσχέδιο βρίσκεται στο στάδιο της προετοιμασίας. Προς το παρόν ΣΔΙΤ διέπονται από νόμους για Δημόσιες Προμήθειες και Παραχωρήσεις. Οι ανωτέρω νόμοι είναι σύμφωνοι με Οδηγίες 2004 της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με Δημόσιες Προμήθειες. Με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο εφαρμόζονται στη Βουλγαρία κυρίως δύο μοντέλα ΣΔΙΤ: α) σχεδιασμός-κατασκευή-χρηματοδότηση-λειτουργία και β) χρηματοδότηση-λειτουργία.
• Παράλληλα, μέχρι να τεθεί σε ισχύ ο β/νόμος για ΣΔΙΤ, η β/κυβέρνηση προβαίνει σε ενέργειες προς προώθηση ΣΔΙΤ, όπως π.χ. υπογραφή πράξης σύστασης κέντρου με Γαλλία και Γερμανία για ανταλλαγή καλών πρακτικών σε θέματα ΣΔΙΤ, συνεργασία με Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών και με τρίτα κράτη για προώθηση καλών πρακτικών.
• Σε κάθε περίπτωση, ο ειδικός νόμος κρίνεται απαραίτητος, π.χ. είθισται σε ορισμένα μοντέλα ΣΔΙΤ να παρέχονται εγγυήσεις από το δημόσιο τομέα μέσω τραπεζών, κατά τρόπο που δεν επιτρέπεται σήμερα στη Βουλγαρία. Επίσης, είναι αναγκαία η διαφάνεια, η ισότητα στην πρόσβαση και η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας. Ασκήθηκε, στα πλαίσια αυτά, κριτική ότι στην επικείμενη ίδρυση βιομηχανικών ζωνών στη Βουλγαρία δεν προηγήθηκε επαρκής ανάλυση αποτελεσματικότητας και διαφάνειας για τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα.
• Συζητήθηκαν οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης για ΣΔΙΤ. Τα διεθνή χρηματοδοτικά ιδρύματα πρέπει να είναι ακόμα πιο ενεργά, όπως και οι Δήμοι, καθώς σε περίοδο κρίσης αποτελούν τους πιο αξιόπιστους εταίρους για τον ιδιωτικό τομέα
• Συγκεκριμένα, οι ΣΔΙΤ προσφέρονται για ποικιλία δραστηριοτήτων των Δήμων (νοσοκομεία, παιδικοί σταθμοί, εκπαίδευση, αθλητισμός). Κατά τη δεκαετία του ’90, βέβαια, οι εμπειρίες από ΣΔΙΤ στη Βουλγαρία δεν ήταν θετικές.
• Αναφέρθηκε πρόσφατο παράδειγμα προτεινόμενης από γερμανική εταιρεία κοινοπραξίας για δίκτυο ύδρευσης, επεξεργασίας λυμάτων και διαχείρισης απορριμμάτων που, ωστόσο, δεν προχώρησε καθώς από αρχές 2009 τέθηκε σε ισχύ εθνικό Σύστημα Διαχείρισης Απορριμμάτων (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον), στο οποίο θα συμμετάσχουν κατά 51% Δήμοι και 49% ιδιώτες.
• Αναφέρθηκε project UNDP (Αναπτυξιακού Προγράμματος Ηνωμένων Εθνών) ύψους τεσσάρων εκατ. ευρώ (για περισσότερες πληροφορίες www.obnovendom.com) για ανακατασκευή συγκροτημάτων κατοικιών μέσω ΣΔΙΤ. Το project υφίσταται από το 2005, αλλά σημείωσε μικρή πρόοδο μέχρι σήμερα (στο Σμόλιαν ανακαινίστηκαν μέσω ΣΔΙΤ έξι κτίρια).
• Τέλος, πραγματοποιήθηκε αναφορά σε θετική εμπειρία Έκθεσης Φιλιππούπολης της οποίας ο εκσυγχρονισμός στηρίχθηκε στην τριμερή συνεργασία κράτους (με συμμετοχή 50%), δήμου και ιδιωτών.


Ιωάννα Σωτηράκου-Γιάνναρου
Γενικός Σύμβουλος ΟΕΥ Β’
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports