Maximenu CK

Search

Search Icon

search

header

Slide1

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Φόρος κατανάλωσης στα δομικά υλικά - συνάντηση με αντιπροσωπεία του Υπουργείου Οικονομικών (8/4/2014) και τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Μαρμάρου στην Τυνησία (14/4/2014)
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΤΥΝΗΣΙΑ
Ημερομηνία: 20/04/2014
Συναπτόμενο αρχείο: rad1B4D2domika ylika dolomitis.zip
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Τύνιδας
Κείμενο: Kατόπιν έρευνας του Γραφείου Ο.Ε.Υ., όσον αφορά το φόρο κατανάλωσης στα δομικά υλικά και ειδικότερα στο δολομίτη, υπενθυμίζουμε ακόλουθα:
1. Η Τυνησία δεν έχει μάρμαρα, σύμφωνα με την επιστημονική έννοια του όρου (σελ. 4 μελέτης Ηνωμένων Εθνών, http://www.unido.org/fileadmin/import/81836_lienLe_marbre_en_Tunisie.pdf, http://www.marbrerie-sassi.com/index.php?id=9, http://www.atoumarble.com). Διαθέτει ασβεστόλιθο π.χ. “thala” και “matmata” που αναφέρονται στην προαναφερθείσα μελέτη και που τόσο ο δημόσιος όσο και ο ιδιωτικός τομέας αποκαλούν «μάρμαρο».
2. Ο φορολογικός νόμος για το 2014 ο οποίος ψηφίστηκε από τη Συντακτική Βουλή έχει αναρτηθεί στον ιστότοπο του Υπουργείου Οικονομικών Τυνησίας στη διεύθυνση: http://www.finances.gov.tn/images/Loi_de_finances2014_derniere_version_1.pdf.Στα άρθρα 69-70, σελ.24-25, ενότητα Εναρμόνιση των φόρων που επιβάλλονται στο δολομίτη με αυτούς που επιβάλλονται σε παρεμφερή προϊόντα (Harmonisation de la fiscalité de la dolomie…avec la fiscalité des produits similaires) προβλέπεται η επιβολή φόρου κατανάλωσης σε όλα τα δομικά υλικά που χαρακτηρίζονται ως μάρμαρο με την εμπορική έννοια του όρου (ασβεστιτικό μάρμαρο, δολομίτης, γρανίτης, τραβερτίνης, αλάβαστρο, ασβεστόλιθος). Επισημαίνεται ότι έως και 31/12/2013 επιβαλλόταν φόρος κατανάλωσης 100% στο ασβεστιτικό μάρμαρο σε μορφή μπλοκ, δασμολογικές κατηγορίες: 25151200118, 25151100011 και φόρος κατανάλωσης 150% στο ασβεστιτικό μάρμαρο σε μορφή πλάκας, δασμολογικές κατηγορίες: 25151200196, 68029100017, 68029100028, 68029100039, 68029100026, 68022100037, 68022100048 – πηγή: Τυνησιακά Τελωνεία, δασμολόγιο 2013 (συμπίπτουν οι οκτώ πρώτοι κωδικοί μεταξύ τυνησιακού και ευρωπαϊκού δασμολογίου). Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, στην ακατέργαστη μορφή τους (σε μπλοκ), οι φόροι κατανάλωσης στα προαναφερθέντα δομικά υλικά ανέρχονται πλέον σε 50%, για τις δασμολογικές κατηγορίες 25.15 (μάρμαρα και τραβερτίνες), 25.16 (γρανίτης), 25.18.10.00 (δολομίτης), και στην κατεργασμένη μορφή τους σε πλάκες, δασμολογική κατηγορία 68.02, σε 75% (ασβεστιτικό μάρμαρο, τραβερτίνης, γρανίτης, δολομίτης, αλάβαστρο). Οι ελληνικές εξαγωγές στην Τυνησία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας Τυνησίας και την Ελληνικής Στατιστικής Αρχής την τριετία 2010 – 2012 εντάσσονται στις κατηγορίες 25.15 (μάρμαρο κομμένο σε μπλοκ - φόρος κατανάλωσης 100% έως και 31/12/2013, 50% από 1/1/2014), 25.18.10.00 (ωμός δολομίτης, φόρος κατανάλωσης 50% από 1/1/2014) και 68.02 (κυρίως πλάκες δολομίτη και ασβεστιτικού μαρμάρου, έως και 31/12/2013 επιβολή φόρου κατανάλωσης 150% μόνο στις πλάκες ασβεστιτικού μαρμάρου, πλέον επιβολή 75% φόρου κατανάλωσης από 1/1/2014 σε πλάκες ασβεστιτικού μαρμάρου και δολομίτη). Δεν υπάρχουν ελληνικές εξαγωγές γρανίτη στην Τυνησία σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και της Τυνησιακής Στατιστικής Υπηρεσίας Τυνησίας.
3. Κατόπιν επικοινωνίας στις 16/12/2013 με έναν από τους μεγαλύτερους εμπόρους δομικών υλικών στην Τυνησία, η εδώ αντιπροσωπεία της Ε.Ε. μας ενημέρωσε ότι σύμφωνα με τα όσα ίσχυαν έως και 31/12/2012 (φόρος κατανάλωσης μόνο στο ασβεστιτικό μάρμαρο) το τετραγωνικό μέτρο για το ασβεστιτικό μάρμαρο ξεπερνούσε τα 80 τυνησιακά δηνάρια, ο δολομίτης κυμαινόταν μεταξύ 50 και 80 δηναρίων, ενώ ο τυνησιακός ασβεστόλιθος μεταξύ 30 και 80 δηναρίων.
4. Η Τυνησία προσχώρησε στη Συμφωνία της GATT και σύναψε Συμφωνία Σύνδεσης με την Ε.Ε. τη δεκαετία του 1990 (http://www.commerce.gov.tn/Fr/la-tunisie-et-le-systeme-du-gatt_11_344). Σύμφωνα με το άρθρο ΙΙΙ:2 της GATT « Les produits du territoire de toute partie contractante importés sur le territoire de toute autre partie contractante ne seront pas frappés, directement ou indirectement, de taxes ou autres impositions intérieures, de quelque nature qu'elles soient, supérieures à celles qui frappent, directement ou indirectement, les produits nationaux similaires. En outre, aucune partie contractante n'appliquera, d'autre façon, de taxes ou autres impositions intérieures aux produits importés ou nationaux d'une manière contraire aux principes énoncés au paragraphe premier. (πηγή: http://www.wto.org/french/docs_f/legal_f/gatt47_01_f.htm)». Το άρθρο 22 της Συμφωνίας Σύνδεσης ΕΕ – Τυνησίας προβλέπει «Les deux parties s'abstiennent de toute mesure ou pratique de nature fiscale interne établissant directement ou indirectement une discrimination entre les produits de l'une des parties et les produits similaires originaires de l'autre partie prohibent les droits de douane et les taxes d'effet équivalent.» Σε ερώτηση υπογράφουσας στην εδώ Αντιπροσωπεία της Ε.Ε. αν υπήρχαν εξαιρέσεις που επέτρεπαν στην Τυνησία την επιβολή φόρου κατανάλωσης έως και 31/12/2013 αποκλειστικά στο εισαγόμενο ασβεστιτικό μάρμαρο ύψους 100% για τα μπλοκ και 150% για το μάρμαρο σε πλάκες, έτσι ώστε να προστατευθεί η εγχώρια παραγωγή, η εδώ Αντιπροσωπεία της Ε.Ε. απήντησε αρνητικά, προσθέτοντας ότι ο φόρος κατανάλωσης διατηρήθηκε γιατί οι Ευρωπαίοι εξαγωγείς μαρμάρου δεν είχαν διαμαρτυρηθεί.
5. Η εδώ Αντιπροσωπεία της Ε.Ε. διοργάνωσε συνάντηση στις 8/4/2012 στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών της Τυνησίας με τη συμμετοχή της κας Habiba Loueti, Γενικής Δ/ντριας Φορολογικής Νομοθεσίας (Directrice générale des études et de la législation fiscale), του κ. Imed Zaîr, επικεφαλής της Διεύθυνσης για την απόδοση του Φ.Π.Α. και την Επιβολή των Φόρων Κατανάλωσης, στελεχών του Υπουργείου, της επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ε.Ε. για εμπορικά θέματα κας Michaela Dodini, της Ιταλίδας εμπορικής ακολούθου και της υπογράφουσας.
6. Σύμφωνα με Τυνήσιους εισαγωγείς δομικών υλικών, η δασμολογική κατηγορία για τον τοπικό ασβεστόλιθο είναι η 68029200001 η οποία εντάσσεται στην ευρύτερη κατηγορία 68.02 (δεν προβλέπονται, σύμφωνα με το φορολογικό νόμο 2014, εξαιρέσεις στην επιβολή των φόρων κατανάλωσης για τις υποκατηγορίες). Επισημαίνεται ότι ο τοπικός ασβεστόλιθος συχνά κατατάσσεται, κυρίως όσον αφορά τις εξαγωγές της Τυνησίας με κύριο προορισμό την Ιταλία, στις ίδιες δασμολογικές κατηγορίες με αυτές τους ασβεστιτικού μαρμάρου π.χ. 25151200 (πηγές: εδώ Αντιπροσωπεία της Ε.Ε., μεταφορική εταιρία CMA).
7. Όπως μας επιβεβαίωσε ο κ. Imed Zaîr, κατά τη διάρκεια της συνάντησης, επικεφαλής της Διεύθυνσης για την απόδοση του Φ.Π.Α. και την επιβολή των φόρων κατανάλωσης, ο νόμος που διέπει το φόρο κατανάλωσης είναι ο 88-62/2 Ιουνίου 1988 και είναι διαθέσιμος μέσω του ιστοτόπου http://www.cnudst.rnrt.tn/wwwisis/jort.06/form.htm. Σύμφωνα με τα άρθρα 2, 3, 4 του νόμου, σελ.27, προβλέπονται ακόλουθα:
Art. 2: Sont assujettis au droit de consommation: a) Les fabricants de bière b) les embouteilleurs de vin, c) les fabricants de tout autre produit soumis au droit de consommation.
Art. 3: Le fait générateur du droit de consommation est constitué:
- A l’importation, par le dédouanement du produit.
- En régime intérieur, par la livraison du produit.
Art. 4: L’assiette du droit de consommation est constituée pour les produits soumis à un taux ad-valorem
- A l’importation, par la valeur en douane.
- En régime intérieur, par le prix de vente tous frais, droits et taxes compris, à l’ exclusion du droit de consommation et de la taxe sur la valeur ajoutée.
Σύμφωνα με το άρθρο 2, ο φόρος κατανάλωσης επιβάλλεται κατά την εισαγωγή των προϊόντων (για τα εισαγόμενα προϊόντα που υπόκεινται σε φόρο κατανάλωσης) και στους κατασκευαστές/παραγωγούς εγχωρίων προϊόντων. Σύμφωνα με τον κ.Zair, δεν επιβάλλεται φόρος κατανάλωσης στον τοπικό ασβεστόλιθο, γιατί πρόκειται για δραστηριότητες εκμετάλλευσης φυσικών πόρων και όχι για «κατασκευή» ή «παρασκευή» προϊόντων. Η εξήγηση αυτή προκάλεσε τις αντιδράσεις των εκπροσώπων των κρατών-μελών για τη διακριτική φορολογική μεταχείριση εισαγόμενων και τοπικών παρεμφερών προϊόντων, που έρχεται σε αντίθεση με τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας στο πλαίσιο της Συμφωνίας Σύνδεσης E.E. – Tυνησίας και της GATT. Επισημαίνεται ότι η εδώ Αντιπροσωπεία διαθέτει τιμολόγια αγοραπωλησίας thala όχι μόνο σε μπλοκ αλλά και σε πλάκες που αποδεικνύουν ότι ούτε οι εγχώριες βιομηχανίες επεξεργασίας (κοπής, κ.τ.λ.) τοπικού ασβεστολίθου καταβάλλουν φόρο κατανάλωσης μετά την 1η Ιανουαρίου 2014. Ο κ. Zaîr προσέθεσε ότι αυτό το πρόβλημα αναδεικνύεται για πρώτη φορά, ότι στο παρελθόν δεν υπήρχαν διαμαρτυρίες, και παραδέχτηκε ότι ο νόμος 88-62 που διέπει το φόρο κατανάλωσης προηγήθηκε της υπογραφής της Συμφωνίας GATT και της Συμφωνίας Σύνδεσης E.E.-Τυνησίας, και ότι πρέπει να αναθεωρηθεί στο πλαίσιο της φορολογικής μεταρρύθμισης που έχει εξαγγείλει η Κυβέρνηση. Ζήτησε από την αντιπροσωπεία τη διατύπωση προτάσεων για την επιβολή διαφορετικών ποσοστών φόρου κατανάλωσης σε κάθε κατηγορία φυσικών πετρωμάτων (σε αντικατάσταση του 50% για τα μπλοκ και 75% για τις πλάκες που ισχύει σύμφωνα με το φορολογικό νόμο 2014).
8. Η κα Dodini παρουσίασε το πρόβλημα τονίζοντας τις αρνητικές συνέπειες των μέτρων σε ευρωπαίους εξαγωγείς, τυνήσιους εισαγωγείς, τυνησιακές εταιρίες επεξεργασίας μαρμάρου και σχετικούς τομείς της οικονομίας π.χ. στον κατασκευαστικό (νέες κατασκευές όπως ξενοδοχεία πολυτελείας έχουν σταματήσει). Επιπλέον, οι εισαγωγές δολομίτη, τραβερτίνη, γρανίτη έχουν σταματήσει με αποτέλεσμα την απώλεια είσπραξης Φ.Π.Α. και τη μείωση των φορολογικών εσόδων για το κράτος.
9. Η κα Loueti ανέφερε ότι το αίτημα επιβολής του φόρου κατανάλωσης προήλθε, αρχικά, από τα Τελωνεία και αφορούσε αποκλειστικά το δολομίτη για λόγους εναρμόνισης της φορολογίας με το ασβεστιτικό μάρμαρο έτσι ώστε να καταπολεμηθεί η διαφθορά (εισαγωγή ασβεστιτικού μαρμάρου στο οποίο έως και 31/12/2013 ο φόρος κατανάλωσης ανερχόταν σε 100% για τα μπλοκ και 150% για τις πλάκες εισαγόταν στη χώρα ως δολομίτης επειδή τα δυο πετρώματα «μοιάζουν»). Στη συνέχεια, το αίτημα υποστήριξε η Ομοσπονδία Μαρμάρου της UTICA (φορέας αντίστοιχος του ΣΕΒ στην Τυνησία) που ζήτησε ο φόρος κατανάλωσης να επιβληθεί σε όλα τα φυσικά πετρώματα (γρανίτη, τραβερτίνη, κ.τ.λ.) προκειμένου να προστατευθεί η εγχώρια βιομηχανία. Η κα Loueti επεσήμανε ότι η εισαγωγή των επίμαχων άρθρων στο φορολογικό νόμο έγινε χωρίς προηγούμενο έλεγχο για το αν η επιβολή του νέου φόρου κατανάλωσης είναι σύμφωνη με τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας. Η αντιπροσωπεία ανέφερε ότι η Ομοσπονδία Μαρμάρου δεν περίμενε την επιβολή τόσο υψηλού φόρου κατανάλωσης που έχει δυσμενείς επιπτώσεις και στα μέλη της και σήμερα απαιτεί τη μείωσή του.
10. Υπογράφουσα ανέφερε ακόλουθα: το θέμα αντιμετώπισης της διαφθοράς των τελωνειακών υπαλλήλων (εισαγωγή ασβεστιτικού μαρμάρου ως δολομίτη για την αποφυγή καταβολής φόρου κατανάλωσης) αποτελεί εσωτερική υπόθεση της τυνησιακής διοίκησης και δεν αποτελεί λύση η τιμωρία των εξαγωγέων, υπογραμμίζοντας ότι οι τελωνειακοί υπάλληλοι μπορούν να διενεργήσουν τεχνικούς ελέγχους και ότι οι Έλληνες εξαγωγείς δολομίτη έχουν κατά καιρούς αναφέρει ότι τα εμπορεύματα υφίστανται εξονυχιστικούς ελέγχους κατά την εισαγωγή τους στη χώρα. Επιπλέον, υπάρχουν διαφορές μεταξύ δολομίτη και ασβεστιτικού μαρμάρου: 1) Σύσταση: ασβεστιτικό μάρμαρο CaCO3, δολομίτης CaMg(CO3)2 2) ο δολομίτης παρουσιάζει μεγαλύτερη απορροφητικότητα και είναι πιο ανθεκτικός 3) ο δολομίτης είναι κυρίως λευκός, τα ασβεστιτικά μάρμαρα έχουν πολλά χρώματα 4) τα δυο πετρώματα αντιδρούν διαφορετικά στο υδροχλωρικό οξύ. Για τους λόγους αυτούς κατατάσσονται και σε διαφορετικές δασμολογικές κατηγορίες. Τονίστηκε το γεγονός ότι ο δολομίτης είναι λευκός ενώ τα μάρμαρα έχουν χρώματα, και ακόμα, ότι τα περιστατικά διαφθοράς στα Τελωνεία έχουν ως βάση τη μη συμμόρφωση της χώρας στις υποχρεώσεις της GATT και της Συμφωνίας Σύνδεσης Ε.Ε.-Τυνησίας (επιβολή του φόρου κατανάλωσης αποκλειστικά στο ασβεστιτικό μάρμαρο και όχι στα παρεμφερή εγχώρια προϊόντα). Επέμεινα επίσης στο γεγονός ότι υπάρχει πολιτική πίεση, σε επίπεδο Υπουργών, για λύση του θέματος από όλες τις θιγόμενες χώρες, και ότι η τυνησιακή πλευρά θα μπορούσε να αναλογιστεί τις αντιδράσεις, αν για παράδειγμα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. επέβαλαν φόρο προστασίας του περιβάλλοντος στα φωσφάτα, βασικό εξαγώγιμο προϊόν της Τυνησίας.
11. Η Πρέσβυς της Ε.Ε. στην Τυνησία κα Laura Baeza έχει απευθύνει επιστολές στους αρμόδιους Υπουργούς θέτοντας το ερώτημα αν ο τοπικός ασβεστόλιθος θα εξαιρεθεί από τις φορολογικές ρυθμίσεις, γεγονός που θα ερχόταν σε αντίθεση με τη Συμφωνία Σύνδεσης Ε.Ε.-Τυνησίας και τη GATT χωρίς να πάρει απάντηση. Η επιχειρηματολογία της Ε.Ε. για την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης βασίζεται στη μη επιβολή του φόρου κατανάλωσης στα εγχώρια προϊόντα κατ’αντιστοιχία με τα εισαγόμενα (μέτρα προστατευτισμού). Εν όψει της ψήφισης του φορολογικού νόμου, και σύμφωνα με την προηγούμενη εκδοχή του (Δεκέμβριος 2013) η οποία προέβλεπε την επιβολή φόρου κατανάλωσης 100% και 150% για το δολομίτη, κατ’αντιστοιχία με το ασβεστιτικό μάρμαρο, ο τότε Ιταλός Υφυπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης κ.Carlo Calenda απηύθηνε επιστολή στον τότε Τυνήσιο Υπουργό Εμπορίου επισημαίνοντας ότι πρόκειται για αναχρονιστικό μέτρο προστατευτισμού, ότι πρόκειται για παραδασμολογικό εμπόδιο και ότι πλήττονται οι Τυνήσιοι καταναλωτές. O Πρόεδρος της CONFINDUSTRIA απευθύνθηκε με επιστολή του με ημερομηνία 26/11/2013 στον επίτροπο για θέματα εμπορίου κ. Karel DE GUCHT. Ο εδώ Ιταλός Πρέσβυς και ο εμπορικός ακόλουθος συναντήθηκαν με τον Υπουργό Οικονομικών αρχές του 2014. Η ιταλική αντιπροσωπεία ανέφερε κατά τη διάρκεια της Συνάντησης των Εμπορικών Συμβούλων των κρατών-μελών της Ε.Ε. (29/1/12014) ότι αν και οι φόροι κατανάλωσης μειώθηκαν από 100% και 150% σε 50% και 75% για το μάρμαρο σε μπλοκ και σε πλάκες αντίστοιχα, τα Τυνησιακά Τελωνεία επιβάλλουν πλέον τους φόρους κατανάλωσης με βάση τις διεθνείς τιμές, και όχι με βάση το τιμολόγιο που συνοδεύει τα εμπορεύματα. Η Ιταλία αποτελεί τον πιο σημαντικό εξαγωγέα μαρμάρου στην Τυνησία.
12. Εδώ Ελληνική Πρεσβεία απέστειλε ρηματική διακοίνωση στο τυνησιακό ΥΠΕΞ με Α.Π. 1534/7/ΑΣ 887/ 18.12.2013 με την επισήμανση ότι ο υψηλός φόρος κατανάλωσης ενδεχομένως να θεωρηθεί παραδασμολογικό εμπόδιο και να σταματήσει τις ελληνικές εξαγωγές δολομίτη στη χώρα. Εδώ ΥΠΕΞ απήντησε με την υπ.’αρ. 641 / 12.3.2014 ρηματική διακοίνωση με συνημμένες επιστολές του Υπουργείου Εμπορίου και του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών με ημερομηνίες 13/2/2014 και 21/2/2014 αντίστοιχα. Υπουργείο Εμπορίου ανέφερε την επιχειρηματολογία της προηγούμενης εκδοχής του νομοσχεδίου (Δεκέμβριος 2013) για τη φορολόγηση του δολομίτη κατ’αντιστοιχία με το ασβεστιτικό μάρμαρο ενώ Υπουργείο Εμπορίου προσέθεσε ότι τελικά ο φόρος κατανάλωσης στο μάρμαρο μειώθηκε στο 50% (μπλοκ) και 75% (πλάκες). Δεν υπήρξε καμιά αναφορά από τυνησιακής πλευράς στη διακριτική φορολογική μεταχείριση του εγχώριου ασβεστόλιθου σε σχέση με το εισαγόμενο μάρμαρο και το δολομίτη.
13. Η δυσφορία του επιχειρηματικού κόσμου για τα νέα μέτρα εκφράστηκε πρόσφατα και με άρθρο στην αραβόφωνη εφημερίδα El Sabah με ημερομηνία 21/3/2014 (η εδώ Αντιπροσωπεία μας κοινοποίησε σχέδιο μετάφρασης στις 8/4/2013 το οποίο και επισυνάπτεται). Σύμφωνα με το άρθρο, το 30% των εργαζομένων στη βιομηχανία μαρμάρου (25.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας) θα απολυθεί και υπάρχει κίνδυνος να κλείσουν βιομηχανίες και ξένοι επενδυτές να φύγουν από την Τυνησία. Ο πρόεδρος της Εθνικής Ομοσπονδίας Μαρμάρου κ. Taoufik Ben Saad τόνισε ότι έχουν γίνει καταγγελίες και στο ευρωπαϊκό ινστιτούτο μαρμάρου, την Ευρωπαϊκή Ένωση, το ιταλο-αραβικό επιμελητήριο, το ιταλο-τυνησιακό εμπορικό και βιομηχανικό επιμελητήριο. Ο κ.Saad τόνισε ότι η παραβίαση των διμερών συνθηκών από την Τυνησία θα έχει ως αποτέλεσμα να σταματήσουν οι εξαγωγές και «τυνησιακού μαρμάρου» στην Ευρώπη, τη στιγμή μάλιστα που αυτές είναι περισσότερες από τις εισαγωγές (οι ευρωπαίοι εισαγωγείς σε αντίποινα των μέτρων δεν αγοράζουν «τυνησιακό μάρμαρο»). Ο κ.Saad κατήγγειλε επίσης ότι η κα Louati δεν τήρησε τις υποσχέσεις της για αύξηση των φόρων κατανάλωσης στο 25% και όχι στο 75%. Η κα Laura Alberti, Πρόεδρος του Ιταλικού Επιμελητηρίου Βιομηχανιών Μαρμάρου τόνισε ότι θα υπάρξουν συνέπειες για την Τυνησία η οποία δεν σέβεται τις διεθνείς δεσμεύσεις της. Η κα Alberti εξέφρασε την επιθυμία η ψήφιση των τροποποιήσεων που αφορούν στο φορολογικό νόμο της Τυνησίας να μειώσει τους φόρους κατανάλωσης, για το καλό της χώρας και των επενδυτών και για να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας
14. Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην έδρα της Αντιπροσωπείας της Ε.Ε. στις 14/4/2014 με συμμετοχή των εμπορικών ακολούθων Ιταλίας, Ισπανίας, Ελλάδας, ο κ.Saad ενημέρωσε ότι έχει απευθύνει επιστολές στο Υπουργείο Οικονομικών, στη Διεύθυνση Τελωνείων, στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στην Εθνική Συντακτική Συνέλευση, επισημαίνοντας α) ότι το μάρμαρο θεωρείται πλέον δομικό υλικό και όχι αγαθό πολυτελείας β) ότι οι τυνησιακές εταιρίες εμπορίας μαρμάρου έχουν αναλάβει δεσμεύσεις έναντι των κατασκευαστικών εταιριών γ) ότι τα φορολογικά μέτρα είχαν ως αποτέλεσμα τη διακίνηση των προϊόντων στη μαύρη αγορά δ) ότι τα νέα μέτρα δεν είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση των πωλήσεων του ασβεστόλιθου στην εγχώρια αγορά, ενώ υπάρχει ο κίνδυνος μείωσης των εξαγωγών του τυνησιακού ασβεστόλιθου.
15. Επισημαίνεται ότι όσον αφορά την κατάρτιση των τελωνειακών υπαλλήλων, η εδώ Αντιπροσωπεία της Ε.Ε. επεξεργάζεται σε συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία προγράμματα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης, και προγράμματα για τη διευκόλυνση των συναλλαγών, π.χ. για τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών στο λιμάνι Ραντές, σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών και τη Διεύθυνση των Τελωνείων.
16. Όπως είναι γνωστό, στο πλαίσιο της Συμφωνίας με την Τυνησία, το κλιμάκιο του Δ.Ν.Τ. κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη χώρα τόνισε τις αδυναμίες της τυνησιακής οικονομίας π.χ. την αναλογία χρέους προς Α.Ε.Π., και την ανάγκη λήψης φορολογικών μέτρων για τον περιορισμό του ελλείμματος. Πιθανολογείται ότι η αξιολόγηση του Δ.Ν.Τ. τον Ιούνιο του 2014 θα απαιτεί η χώρα να παρουσιάσει συγκεκριμένη πρόοδο στις δεσμεύσεις της. Όσον αφορά την παροχή μακρο-οικονομικής βοήθειας (δανείων με πολύ ευνοϊκούς όρους) από την Ε.Ε. στην Τυνησία ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ επισημαίνεται ότι τα στελέχη της Δ/νσης της Επιτροπής DG ECFIN κατά την επίσκεψή τους στην Τύνιδα 25-27/2/2014 επέμειναν σε σημεία όπως η αύξηση των μισθών στο δημόσιο τομέα κατά 7% και πρότειναν μέτρα μεταξύ των οποίων επιβολή φορολογίας επί των μερισμάτων. Αρχές Μαΐου 2014 αναμένεται εκ νέου κλιμάκιο της Επιτροπής για συναντήσεις με στελέχη του εδώ Υπουργείου Οικονομικών προς επεξεργασία του Μνημονίου Συνεννόησης το οποίο θα υπογραφεί με την Τυνησιακή Κυβέρνηση. Προϋπόθεση για την εκταμίευση της μακροοικονομικής βοήθειας είναι η επίτευξη των στόχων που αναφέρονται στη Συμφωνία με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, μεταξύ άλλων η φορολογική μεταρρύθμιση. Η Ε.Ε. έχει ήδη δεσμεύσει 119 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο της διμερούς αναπτυξιακής βοήθειας για το 2014 (από 80 εκατομμύρια το 2013). Τα επιπλέον ποσά “umbrella” για την Τυνησία θα αποφασιστούν τον Ιούνιο τρέχοντος έτους.
17. Προς συμπλήρωση της εικόνας, αποστέλλεται, συνημμένως, α) σχέδιο μετάφρασης στα γαλλικά άρθρου στην εφημερίδα El Sabah, 21/3/2014 β) πρακτικά συνάντησης με κ.Saad στην έδρα της Αντιπροσωπείας της Ε.Ε. 14/4/2014.

Aναμένεται η ψήφιση τροποποιήσεων του φορολογικού νόμου έως μέσα Μαΐου τ.ε.. Οι Έλληνες εξαγωγείς δολομίτη θα πρέπει να επικοινωνήσουν με τους Τυνήσιους συνεργάτες τους ώστε αυτοί να ασκήσουν πιέσεις στο Υπουργείο Οικονομικών για την κατάργηση των νέων φόρων κατανάλωσης. Το θέμα έχει ήδη παραπεμφθεί ως παραδασμολογικό εμπόδιο στην Επιτροπή Market Access Advisory Committee στις Βρυξέλλες.
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports gov