header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Συνέδριο για τον Διεθνή Εμπορικό Διάδρομο Βορρά-Νότου (International North-South Trade Corridor - INSTC)
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΡΩΣΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
Ημερομηνία: 12/12/2016
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Μόσχας (Αρμοδιότητα και για Λευκορωσία, Ουζμπεκιστάν, Τατζικιστάν, Τουρκμενιστάν)
Κείμενο:

Την Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου τ.έ. πραγματοποιήθηκε Συνέδριο σχετικά με τον Διεθνή Εμπορικό Διάδρομο Βορρά-Νότου (International North-South Trade Corridor - INSTC), το οποίο διοργάνωσε η εδώ Πρεσβεία της Ινδίας.

Ο INSTC αποτελεί μία πρωτοβουλία της Ρωσίας, του Ιράν και της Ινδίας και η Συμφωνία ίδρυσής του υπεγράφη από τα τρία μέρη στις 12 Σεπτεμβρίου 2000 στην Αγία Πετρούπολη. Στόχος του διαδρόμου είναι η προώθηση της συνεργασίας στον τομέα των συνδυασμένων και πολυτροπικών μεταφορών μεταξύ των μελών του. Ο διάδρομος συνδέει τον Ινδικό Ωκεανό και τον Περσικό Κόλπο με την Κασπία Θάλασσα μέσω του Ιράν και στη συνέχεια συνδέεται με την Αγία Πετρούπολη και τη Β. Ευρώπη μέσω της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Ο INSTC διευρύνθηκε με την προσχώρηση σε αυτόν 10 επιπλέον μελών, ήτοι του Αζερμπαϊτζάν, της Αρμενίας, του Καζακστάν, της Κιργιζίας, της Λευκορωσίας, του Ομάν, της Ουκρανίας, της Συρίας, του Τατζικιστάν, της Τουρκίας, ενώ η Βουλγαρία συμμετέχει από το 2006 υπό το καθεστώς του παρατηρητή.

Στόχος του συνεδρίου ήταν η ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων στο μεταφορικό έργο παραγόντων σχετικά με τον εν λόγω διάδρομο, την πρόοδο που έχει σημειωθεί στις διαβουλεύσεις μεταξύ των εμπλεκομένων χωρών και τις προοπτικές έναρξης λειτουργίας του διαδρόμου. Από ρωσικής πλευράς συμμετείχε ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών κ. Alexei Tsydenov, οι λοιπές ιδρυτικές χώρες εκπροσωπήθηκαν από τους εδώ διαπιστευμένους Πρέσβεις τους, όπως επίσης και το Αζερμπαϊτζάν, το οποίο κατείχε σημαντική θέση μεταξύ των ομιλητών, ενώ ευρεία ήταν η συμμετοχή επιχειρήσεων από όλες τις εμπλεκόμενες χώρες και ιδίως από την Ινδία που αποτελούσε τον διοργανωτή του συνεδρίου.

Κατά το συνέδριο κατέστη σαφής η πολιτική βούληση των μερών για άμεση διευθέτηση όλων των εκκρεμοτήτων, προκειμένου να καταστεί ο διάδρομος πλήρως λειτουργικός. Βάσει των στοιχείων που παρουσιάστηκαν, το συγκριτικό πλεονέκτημα του εν λόγω διαδρόμου είναι σημαντικότατο σε σχέση με τις εναλλακτικές οδούς των εμπορευμάτων, καθώς μειώνει τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων από την Ινδία στη Ρωσία από 40-60 ημέρες που είναι σήμερα σε 20-30. Συγκρίνοντας τη διαδρομή με αυτήν μέσω Τουρκμενιστάν και Καζακστάν, η μεταφορά εμπορευμάτων μέσω του INSTC υπολογίζεται ότι είναι κατά 20% φθηνότερη, ενώ σε σχέση με την διαδρομή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, ο INSTC αποδεικνύεται κατά 2 φορές συντομότερος. Βασικός παράγοντας που θα διευκολύνει ακόμα περισσότερο τις μεταφορές είναι η εξασφάλιση ότι όλες οι χώρες που διατρέχει ο διάδρομος εφαρμόζουν τη σύμβαση περί της διεθνούς μεταφοράς εμπορευμάτων TIR και τη Σύμβαση σχετικά με τις διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές COTIF.

Μέχρι στιγμής έχει πραγματοποιηθεί μία δοκιμαστική μεταφορά (test-run), η οποία διεξήχθη χωρίς προβλήματα και απέδειξε πανηγυρικά την τεράστια σημασία του διαδρόμου για την εξοικονόμηση κόστους και χρόνου. Συγκεκριμένα, η δοκιμαστική μεταφορά αφορούσε τη μεταφορά θερμαντήρων πετρελαίου από την Μπανγκαλόρ της Ινδίας στη Μόσχα της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Το φορτίο αναχώρησε από την Μπανγκαλόρ στις 21.09.2016 και έφθασε στη Μόσχα στις 12.10.2016, έχοντας διανύσει συνολικά 7.600 χλμ. σε διάστημα 22 ημερών. Ένα σημαντικό θέμα που παραμένει ακόμα προς επίλυση είναι ο αριθμός των εγγράφων (διασαφήσεων) που απαιτούνται για τη συγκεκριμένη μεταφορά, ο οποίος σήμερα ανέρχεται σε 5, όσα και τα διαφορετικά μεταφορικά μέσα που χρησιμοποιούνται, ενώ στόχος είναι να απαιτείται μόνο ένα ενιαίο έντυπο.

Συγκρατούμε ότι οι αρμόδιοι δεν κατάφεραν να απαντήσουν στα ερωτήματα της επιχειρηματικής κοινότητας σχετικά με τον χρόνο πλήρους λειτουργίας του διαδρόμου, καθώς εκκρεμούν ακόμη η επίλυση διαφόρων θεμάτων για την εναρμόνιση των τελωνειακών διαδικασιών των εμπλεκομένων χωρών, καθώς και η περαιτέρω ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών, τόσο μεταφορικών (επέκταση σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου) όσο και λοιπών (τελωνειακών υποδομών, υποδομών διαμονής και σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών). 

exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports