ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Παρουσίαση στο γαλλικό υπουργικό συμβούλιο σχεδίου προϋπολογισμού για το έτος 2023
File Categories: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: |
![]() |
Ημερομηνία: | 30/09/2022 |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Παρισίων |
Κείμενο: | Στις 26 Σεπτεμβρίου 2022, ο Αναπληρωτής Υπουργός για τη Δημοσιονομική Πολιτική Gabriel Attal παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2023 καθώς και το νέο νόμο πολυετούς δημοσιονομικού προγραμματισμού που καλύπτει την πενταετία 2023-2027. Το εν λόγω σχέδιο θα τεθεί προς συζήτηση σε μαραθώνια συνεδρίαση του γαλλικού κοινοβουλίου, η οποία θα αρχίσει στις 10 Οκτωβρίου τ.ε.
Σύμφωνα με το σχέδιο προϋπολογισμού, οι δημόσιες δαπάνες εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 522 δισ. ευρώ, ενώ τα δημόσια έσοδα θα φθάσουν τα 345,1 δισ. ευρώ, με το δημοσιονομικό έλλειμμα να διαμορφώνεται σε 155,1 δισ. Το δημοσιονομικό έλλειμμα ως ποσοστό του ΑΕΠ θα συγκρατηθεί στο επίπεδο του 5% του ΑΕΠ το 2023 και θα περάσει, σύμφωνα με τον νόμο περί πολυετούς προϋπολογισμού, κάτω από το κατώφλι του 3% (-2,9%) το 2027.
Οι προβλέψεις για την εξέλιξη των βασικών μακροοικονομικών μεγεθών καταγράφουν τάσεις σταθεροποίησης του δημοσίου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Επισημαίνεται, ότι το δημόσιο χρέος το οποίο εκτινάχθηκε λόγω της πανδημίας από 97,4% του ΑΕΠ το 2019, σε 114,6% το 2020, για να σταθεροποιηθεί στη συνέχεια σε 112,8% το 2021, 111,5% το 2022 και υπολογίζεται ότι θα μειωθεί οριακά σε 111,2% το 2023, ξεπερνώντας το συμβολικό επίπεδο των 3.000 δισ. ευρώ.
Ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ μετά από μία εντυπωσιακή μείωση κατά 7,8% το 2020, έφθασε τα 6,8% το 2021 και 2,7% το 2022, ενώ εκτιμάται ότι θα καταγράψει αύξηση κατά 1% το επόμενο έτος (οι προβλέψεις του ΟΟΣΑ, λιγότερο αισιόδοξες, εκτιμούν ότι ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα περιοριστεί σε 0,6% το επόμενο έτος).
Ο πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί από 5,4% το τρέχον έτος σε 4,3% το 2023.
Οι δημόσιες δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ σημειώνουν σταδιακή αποκλιμάκωση από 60,8% το 2020, σε 58,4% το 2021 και 57,6% το 2022, εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 56,6% το 2023, χωρίς ωστόσο να προσεγγίσουν ακόμα το 53,8% που καταγράφηκε προ της πανδημίας το 2020-2019.
Το 2023 η Γαλλία θα πρέπει να δανειστεί 270 δισ. ευρώ στις διεθνείς αγορές (10 δισ. περισσότερο από ό,τι το 2021) τη στιγμή που το επιτόκιο των δεκαετών γαλλικών ομολόγων έχει φθάσει το 2,71%, το υψηλότερο δηλαδή ποσοστό που κατέγραψε την τελευταία δεκαετία. Το κόστος εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους θα υπερβεί το επόμενο έτος τα 50 δισ. ευρώ.
Το εμπορικό έλλειμμα υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 154 δισεκατομμύρια το 2023 έναντι 156 δισ. το τρέχον έτος και 85 δισ. το 2021, λόγω κυρίως της ανόδου των τιμών των ορυκτών καυσίμων και της ανατίμησης του δολαρίου σε σχέση με το ευρώ.
Οι λεγόμενες υποχρεωτικές κρατήσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν τη φορολογική επιβάρυνση και τις ασφαλιστικές εισφορές νοικοκυριών και επιχειρήσεων υπολογίζεται ότι θα σημειώσουν μείωση από 45,2% το 2022 σε 44,7% το 2023.
Το σχέδιο προϋπολογισμού το οποίο αντανακλά τις νέες προτεραιότητες της δεύτερης θητείας του προέδρου Macron (παιδεία, υγεία, απασχόληση, δικαιοσύνη, δημόσια τάξη, άμυνα), επιδιώκει να αποτυπώσει το κοινωνικό πρόσημο της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής και προβλέπει αύξηση κατά 24 δισ. των κονδυλίων όλων σχεδόν των υπουργείων, με εξαίρεση το Υπουργείο Οικονομίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αύξηση των δαπανών κατά 6,5% στο Υπουργείο Παιδείας (60,2 δισ. έναντι 56,5 δισ. το 2022, λόγω κυρίως της σημαντικής αύξησης των αποδοχών των εκπαιδευτικών, όπως είχε υποσχεθεί ο πρόεδρος Macron κατά την προεκλογική περίοδο), κατά 7,3% στο Υπουργείο Άμυνας (43,9 δισ. έναντι 40,9 δισ. το 2022) κατά 7,6% στο Υπουργείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Ισότητας Ευκαιριών, κατά 28,6% στο Υπουργείο Οικολογίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης κατά 42,8% στο Υπουργείο Εργασίας και Απασχόλησης (20,7 δισ. έναντι 14,5 δισ. το 2022) και κατά 7,9% στο Υπουργείο Δικαιοσύνης.
Αντίθετα, σε επίπεδο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ο νόμος πολυετούς προγραμματισμού προβλέπει μείωση των δαπανών λειτουργίας τους κατά 0,5% ετησίως. Εξάλλου, το έλλειμμα των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης θα συρρικνωθεί περαιτέρω από 24,3 δισ. το 2021 και 17,8 δισ. το 2022 σε 6,8 δισ. το επόμενο έτος. Η θετική αυτή εξέλιξη οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση της απασχόλησης και στις μισθολογικές αυξήσεις οι οποίες συνεπάγονται και αντίστοιχη αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών.
Επιπρόσθετα, το σχέδιο προϋπολογισμού προβλέπει δαπάνη 45 δισ. ευρώ ως ασπίδα προστασίας κατά της ενεργειακής κρίσης, προκειμένου ιδιαίτερα η αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου και του ηλεκτρικού ρεύματος να μην υπερβεί το όριο του 15%.
Ο αναπληρωτής υπουργός δημοσιονομικής πολιτικής G. Attal υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να μην υπαναχωρήσει από δύο βασικές κόκκινες γραμμές: τη μη αύξηση των φόρων και τη συγκράτηση του δημοσιονομικού ελλείμματος στο επίπεδο του 5% το ερχόμενο έτος, η οποία αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επαναφορά του ελλείμματος κάτω από το όριο του 3% στο τέλος της δεύτερης πενταετούς θητείας του προέδρου Macron.
Δεδομένης της απουσίας φιλοκυβερνητικής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας και της ανάγκης επίπονων συμβιβασμών με μερίδα τουλάχιστον της αντιπολίτευσης, ο αρμόδιος υπουργός προώθησε πολιτική κοινωνικού διαλόγου, αλλά και διαλόγου με το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων προκειμένου να αποσπάσει τη συναίνεσή τους για την ψήφιση αν όχι του συνόλου τουλάχιστον επιμέρους προβλέψεων του προϋπολογισμού.
Ωστόσο, σύμφωνα με τα ισχύοντα στη Γαλλία κοινοβουλευτικά έθιμα η αντιπολίτευση παραδοσιακά καταψηφίζει τον προϋπολογισμό.
Εφόσον δεν επιτύχει να πείσει το φιλελεύθερο κόμμα των Ρεπουμπλικάνων να τηρήσει στάση έστω αποχής, ώστε ο προϋπολογισμός να ψηφιστεί κατά πλειοψηφία, η κυβέρνηση εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να προσφύγει στη χρήση του άρθρου 49.3 του Συντάγματος που επιτρέπει την έγκρισή του και χωρίς την ψήφισή του από την πλειοψηφία του κοινοβουλίου. |