Ενημερώσεις ανά θέμα
Εγγραφή στο Newsletter
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Σημείωμα για Σαγκάη-Ναυτιλία
Κατηγορίες κειμένου: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: |
![]() |
Ημερομηνία: | 16/10/2015 |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Σαγκάης |
Πηγή: | Γραφειο ΟΕΥ Σαγκάης |
Κείμενο: | Σημείωμα για Σαγκάη-Ναυτιλία Η Σαγκάη είναι η μεγαλύτερη πόλη της Κίνας με πληθυσμό μεγαλύτερο από 24 εκατομμύρια. Η ταχύτατη εξέλιξη της τον 20ο αιώνα την ανέδειξε στο μεγαλύτερο εμπορικό και οικονομικό κέντρο στην Άπω Ανατολή (το τρίτο στον κόσμο, μετά την Νέα Υόρκη και το Λονδίνο). Αποτελεί το κέντρο της οικονομικής και εμπορικής δραστηριότητας της ηπειρωτικής Κίνας με δεσπόζουσα θέση στην ταχέως αναπτυσσόμενη περιοχή του Δέλτα του ποταμού Yangtze. Διακηρυγμένο στόχο αποτελεί η ανάπτυξη της Σαγκάης, μέχρι το 2020, σε ένα από τα μεγαλύτερα χρηματοοικονομικά και ναυτιλιακά κέντρα στον κόσμο. Με αυτό το στόχο υιοθετήθηκε το δωδέκατο πενταετές σχέδιο (12th Five Year Plan) με εξαιρετικά φιλόδοξους στόχους μέσω της υποστήριξης σε 6 τομείς κλειδιά για την οικονομία και το εμπόριο: το εμπόριο υπηρεσιών (στόχος ο διπλασιασμός του ύψους του μέσα στο εν λόγω χρονικό διάστημα), το υπεράκτιο εμπόριο (offshore trade αρχικά πιλοτικά στην περιοχή Διεθνούς ΕμπορίουWaiGaoQiao και ήδη γίνονται περαιτέρω βήματα με την δημιουργία της Ζώνης Ελευθέρου Εμπορίου Σαγκάης), προώθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, εξέλιξη σε βασικό συνεδριακό και εκθεσιακό κέντρο, ανάπτυξη υψηλού επιπέδου παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών και απελευθέρωση της λειτουργίας της αγοράς σε τομείς, όπως το χρηματιστήριο εμπορευμάτων. Η οικονομία της Σαγκάης, παρά τη διεθνή κρίση, κατά το 2014 σταθεροποιήθηκε και παρουσίασε σαφή σημάδια ανάκαμψης με αύξηση του ΑΕΠ της τάξης του 7.1%. Το συνολικό ΑΕΠ της πόλης ανήλθε σε περίπου 2 τρις Γιουάν (από 1 τρις το 2006 και 1,5 τρις το 2009), ενώ η συμβολή των υπηρεσιών σε αυτό ανέρχεται ήδη σε περίπου 61%. Μόνο από το λιμάνι της Σαγκάης διακινήθηκαν 735,59 εκ. τόνοι φορτίου και 32,53 εκ. ΤEUs, δημιουργώντας έσοδα της τάξης των 600 δις Γιουάν. Από τα τελωνεία της Σαγκάης διακινήθηκε το 1/4 του κινεζικού εμπορίου αγαθών, ενώ το εμπόριο υπηρεσιών αποτελεί το 1/3 του συνόλου. Το εμπόριο αγαθών αυξήθηκε κατά 16.8% και έφτασε το 2013 τα 5.38 τρις Γιουάν, αποτελώντας βασική κινητήρια δύναμη ανάπτυξης. Το διαθέσιμο εισόδημα τόσο αστικού όσο και αγροτικού πληθυσμού αυξήθηκε με μεγαλύτερο ρυθμό από το ΑΕΠ της πόλης, κατά 10.9 και 11.2 αντίστοιχα. Τα εισοδήματα της πόλης από φορολογία παρουσίασαν αύξηση 9.2% φτάνοντας τα 374,37 δις Γιουάν. Η οικονομική ανάπτυξη της πόλης, οι υποδομές και ο ανοικτός χαρακτήρας της οικονομίας της Σαγκάης αποτελούν πόλο έλξης ξένων επιχειρήσεων και την κατεξοχήν πύλη εισόδου στην αγορά της Κίνας για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Παρά τις ιδιαίτερες δυσκολίες και την υψηλή ανταγωνιστικότητα της Κινεζικής αγοράς, που αντικατοπτρίζονται στο έλλειμμα του εμπορικού μας ισοζυγίου, στην περιοχή της Σαγκάης δραστηριοποιούνται σήμερα αρκετές Ελληνικές εταιρίες στους εξής τομείς: • Βιομηχανία: 8 βιομηχανικές εταιρίες, μεταξύ των οποίων εταιρίες με μεγάλες επενδύσεις στην περιοχή όπως τα Πλαστικά Κρήτης, την Wan Yu Medical Instruments (εταιρία παραγωγής και εμπορίας φαρμακευτικών προϊόντων και σχετικού εξοπλισμού), την Cosmos building materials, την Syncor Cathodic protection (ανώδεια για βαφή πλοίων), την S&B industrial minerals, την Nova Shanghai furniture, την Coco-mat και θυγατρική της Παλίρροια Foods στη Shandong. • Εμπόριο: 17 εμπορικές εταιρίες μεταξύ των οποίων ενδεικτικά αναφέρουμε την Folli Follie, την Korres, την Profex (ασχολείται με προϊόντα περιποίησης δέρματος), και 5 εταιρίες οι οποίες ασχολούνται με τρόφιμα, μεταξύ των οποίων η Αthina Foods Shanghai, η Tsantali Asia και η Amfora με μικρό δίκτυο καταστημάτων λιανικής πώλησης. • Ναυτιλία: ο κατεξοχήν τομέας ελληνοκινεζικής συνεργασίας. Στην περιοχή της Σαγκάης δραστηριοποιούνται 22 ναυτιλιακές εταιρίες, μεταξύ των οποίων αναφέρουμε ενδεικτικά τις Costamare shipping, Akron Trading, Cardiff Marine, Lavinia, Hydel, Optima Shipbrokers, Intermodal και άλλες. • Υπηρεσίες: εταιρίες συμβούλων μεταξύ των οποίων η Watermark consulting, Μarine Consult Ιnternational (συμβουλευτικές εταιρίες στον τομέα της ναυτιλίας) και η Mirtec (εταιρία πιστοποίησης), καθώς και το τουριστικό γραφείο Αμφιτρίων, ενώ ταχύτατα αναπτύσσεται και ο τομέας της γαστρονομίας με μια παρουσία 4 ελληνικών εστιατορίων στην πόλη ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΟΣ- ΚΙΝΑΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑ Οι ναυτιλιακές σχέσεις Ελλάδας-Κίνας διέπονται από τη Ναυτιλιακή Συμφωνία του 1996 (Ν. 2419/96, ΦΕΚ 141 Α΄/3.7.96), ενώ υφίσταται και η Φορολογική Συμφωνία (Ν. 3331/2005, ΦΕΚ 83A΄/6.4.2005, σε ισχύ από την 01.01.2006) για την απαλλαγή των ναυτιλιακών κερδών από τη διπλή φορολόγηση. Επίσης, από την 01.03.2008 έχει τεθεί σε ισχύ για πέντε έτη με σιωπηρή ανανέωση η Ναυτιλιακή Συμφωνία ΕΕ-Κίνας (υπογράφηκε Δεκέμβριο 2002). Στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης του κινέζου Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης στην Αθήνα, (15.6.2010) υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης για τη συνεργασία στο Ναυτιλιακό Τομέα μεταξύ ΥΠΟΙΑΝ και κινεζικού Υπ. Μεταφορών. Η προώθηση της διμερούς ναυτιλιακής συνεργασίας αποτελεί, και για τις δύο χώρες, στρατηγική επιλογή. Ιδιαίτερη έμφαση αποδίδουν οι δύο χώρες στην προαγωγή της συνεργασίας μεταξύ λιμένων και ναυτιλιακών εταιρειών, την υποστήριξη της απ’ ευθείας μεταφοράς εμπορευμάτων ανάμεσα σε ελληνικούς και κινεζικούς λιμένες και την αξιοποίηση των ελληνικών λιμένων ως διαμετακομιστικών κέντρων προώθησης προϊόντων στην ευρύτερη περιφέρεια. Η συνεργασία των δύο χωρών στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) είναι πολύ καλή. Το ίδιο και στο πλαίσιο του ΠΟΕ και του ΟΟΣΑ. ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΙΝΕΖΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ Ένα μεγάλο μέρος του εμπορικού ελλείμματος εις βάρος της Ελλάδας αντισταθμίζεται από τις εισπράξεις της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, η οποία παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στις μεταφορές εμπορευμάτων από και προς την Κίνα, διεθνώς. Σύμφωνα με στοιχεία του Ναυτιλιακού Ακολούθου στη Σαγκάη, το έτος 2015 μέχρι σήμερα στα βιβλία κατάπλου/απόπλου έχουν εγγραφεί 80 κατάπλοι πλοίων υπό Ελληνική σημαία για τα λιμάνια της Σαγκάης ενώ εκτιμάται ότι ισόποσος αριθμός ελληνόκτητων πλοίων που φέρουν σημαίες Ευρωπαϊκών και τρίτων χωρών έχουν καταπλεύσει για το ίδιο διάστημα στα λιμάνια της Σαγκάης. ΝΑΥΠΗΓΗΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ Σήμερα και παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία υπάρχουν 164 παραγγελίες ελληνικών πλοίων σε Ναυπηγεία της Κίνας,σύμφωνα με στοιχεία του IHS Fairplay. Περισσότερα από 400 πλοία ελληνικών συμφερόντων έχουν ναυπηγηθεί στην Κίνα τα τελευταία 10 χρόνια, ενώ εκκρεμούν περίπου 300 νέες παραγγελίες ναυπήγησης. Παράλληλα, περίπου 100 ελληνικά πλοία επισκευάζονται ετησίως σε κινεζικά ναυπηγεία, ενώ το 10% των ελληνικών εμπορικών πλοίων άνω των 100 τόνων έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα. Σύμφωνα πάλι με στοιχεία του Ναυτιλιακού Ακολούθου στη Σαγκάη, ο στόλος της Κίνας ανέρχεται σε 4.966 πλοία, ολικής χωρητικότητας 157,557,210 DWT, κατατάσσοντας την Κίνα στην 3η θέση παγκοσμίως. Καθώς η οικονομική ύφεση είχε οδηγήσει σε μεγάλη πτώση των νέων παραγγελιών στα κινεζικά ναυπηγεία, σε ποσοστό μάλιστα μεγαλύτερο από το διεθνή μέσο όρο καθώς και σε σημαντική μείωση της κίνησης πλοίων σε βασικούς λιμένες της χώρας με σημαντικό αντίκτυπο στις εισπράξεις από τέλη ελλιμενισμού, η κινεζική κυβέρνηση προέβη στην εξαγγελία χρηματοδοτικού πακέτου στήριξης των ναυπηγείων. Η ναυτιλιακή πολιτική που ακολουθεί η Κίνα, εστιάζεται στην κατάκτηση μεγαλυτέρου μεριδίου παγκοσμίως, χρησιμοποιώντας τη ναυτιλία της ως όχημα για την ανάπτυξη και εξωστρέφεια της οικονομίας της. Πολλοί ισχυρίζονται, ότι το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξελίξεις στην Κίνα (ανάπτυξη, εξωτερικό εμπόριο). |