Ενημερώσεις ανά θέμα
Εγγραφή στο Newsletter
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Κατηγορίες κειμένου: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: | ΚΙΝΑ |
Ημερομηνία: | 07/02/2022 |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Πεκίνου (Αρμοδιότητα και για Μογγολία) |
Πηγή: | The Asian Banker |
Κείμενο: | Στις 18.1.2022, το Υπουργείο Οικονομικών και άλλοι τρεις Φορείς της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας δημοσίευσαν την αναθεωρημένη πολιτική επιδοτήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία περιλαμβάνει την μείωσή τους κατά 30%, το 2022, και την παύση τους, το 2023. Σύμφωνα με την νέα πολιτική, η μέση επιδότηση κάθε νέου ηλεκτρικού οχήματος (εκτιμάται ότι, εντός του 2022, θα παραχθούν περί τα 5 εκ. νέα οχήματα) υπολογίζεται σε ~€ 1.300. Η παύση των επιδοτήσεων, το 2023, αναμένεται να δημιουργήσει χρηματοδοτικό κενό τουλάχιστον € 7 δισ., γεγονός που εκτιμάται ότι θα ασκήσει σημαντικές πιέσεις, τόσο στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, όσο και στα έσοδα των συναφών αυτοκινητοβιομηχανιών. Υπενθυμίζεται ότι, οι τρεις (3) κυριότεροι παραγωγοί ηλεκτρικών οχημάτων, παγκοσμίως, είναι η Κίνα, η Ευρωπαϊκή ένωση και οι Η.Π.Α. Μάλιστα, η Κίνα κατέχει δεσπόζουσα θέση, καθώς, το 2021, πραγματοποίησε το 55% των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και έλαβε το 51% των συνολικών συναφών εσόδων. Τα ως άνω επιτεύγματα οφείλονται σε πολυετείς πολιτικές στήριξης του τομέα και στην υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων σε όλο το μήκος της αντίστοιχης εφοδιαστικής αλυσίδας, παρά τον έντονο ανταγωνισμό από τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες και από νέους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων, εκτός Κίνας. Το 2021, η βιομηχανική παραγωγή του κινεζικού τομέα ηλεκτρικών οχημάτων ανήλθε στο 1,09% της συνολικής βιομηχανικής παραγωγής της χώρας, ποσοστό το οποίο είναι τριπλάσιο του παγκόσμιου μέσου όρου και αναμένεται να διαμορφωθεί σε 1,45%, το 2022. Παράλληλα, ο σύνθετος ρυθμός ετήσιας ανάπτυξης του τομέα, κατά την τριετία 2020-2022 εκτιμάται ότι θα αγγίξει το 52%, ήτοι κατά έξι (6) ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερος του εκτιμώμενου παγκόσμιου μέσου όρου. Παρά ταύτα, αναλυτές εκτιμούν ότι, μετά την ανακοινωθείσα μείωση και, τελικώς, παύση των επιδοτήσεων, θα παρατηρηθεί επιπέδωση της καμπύλης των κινεζικών πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, το 2023. Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου περιορισθούν οι οικονομικές επιπτώσεις των ως άνω εξελίξεων, εκτιμάται ότι θα παρέμβουν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας, στηρίζοντας, ειδικότερα, σχήματα συνεργασίας αυτοκινητοβιομηχανιών και τοπικών κυβερνήσεων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας «Tesla», η οποία, το 2019, σύνηψε Συμφωνία με την τοπική κυβέρνηση της Σαγκάης και έλαβε κοινοπρακτική χρηματοδότηση ύψους 9 δισ. RMB (~€ 1,2 δις.) από κινεζικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, καθώς και πίστωση ύψους 4 δισ. RMB (~€ 517 εκ.), από την Βιομηχανική και Εμπορική Τράπεζα της Κίνας. Σήμερα, το εργοστάσιο της «Tesla» στην Σαγκάη, το οποίο χτίσθηκε σε μόλις εννέα (9) μήνες, αποτελεί διεθνή εξαγωγικό κόμβο και πραγματοποιεί το 25% των παγκόσμιων εξαγωγών της επιχείρησης. Παράλληλα, η «Tesla» αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας, μετά τις «BYD» και «SAIC Motor» Πλην τούτου, η υλοποίηση νέων επενδύσεων στην παραγωγή συσσωρευτών και στην κατασκευή υποδομών φόρτισης εκτιμάται ότι θα μειώσουν περαιτέρω το μακροπρόθεσμο λειτουργικό κόστος των αυτοκινητοβιομηχανιών, γεγονός που θεωρείται κρίσιμης σημασίας για την διατήρηση της ανάπτυξης και της κερδοφορίας τους. Συνεπώς, οι ως άνω τομείς παρουσιάζουν σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες, τόσο για εταιρείες επενδυτικού κεφαλαίου, όσο και για τον ιδιωτικό τομέα. Συναφώς σημειώνεται ότι, τα πακέτα συσσωρευτών αντιπροσωπεύουν, εν γένει, το 40% του κόστους παραγωγής ενός ηλεκτρικού οχήματος, το οποίο, φυσικά, επηρεάζει άμεσα την τιμή πώλησης. Αντίστοιχα, η πυκνότητα και το μέγεθος ενός πακέτου συσσωρευτών επιδρούν στην αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία αποτελεί και την βάση της κυβερνητικής πολιτικής επιδοτήσεων (οχήματα με μεγαλύτερη αυτονομία λαμβάνουν υψηλότερη επιδότηση). Οι ως άνω παράγοντες διαμορφώνουν, αντίστοιχα, και την ανταγωνιστικότητα των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων. Η κινεζική «Contemporary Amperex Technology Ltd.» («CATL») καταλαμβάνει την πρώτη θέση μεταξύ των παραγωγών συσσωρευτών ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας, κατέχοντας μερίδιο 30,9% της παγκόσμιας αγοράς. Σήμερα, η παραγωγική της ικανότητα ανέρχεται σε 60,9 GWh (στοιχεία Σεπτεμβρίου 2021), όμως ήδη προγραμματίζεται η επέκτασή της σε 340 GWh, το 2023, και τις 600 GWh, το 2025. Της «CATL» έπεται η νοτιοκορεατική «LG Energy», ενώ άλλη μία σημαντική κινέζικη εταιρεία του τομέα είναι η «BYD», η οποία κατέχει μερίδιο αγοράς ~8% και διαθέτει παραγωγική ικανότητα 15,4 GWh. Ένα άλλο βασικό στοιχείο που θα διευκολύνει την μετάβαση στο καθεστώς απουσίας επιδοτήσεων είναι οι υποδομές φόρτισης. Η κινεζική Επαρχία Guangdong καταλαμβάνει μακράν την πρώτη θέση, όσον αφορά τόσο στον αριθμό σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, όσο και στην αναλογία αριθμού ηλεκτρικών οχημάτων ανά σημείο φόρτισης. Της Guangdong έπονται η Σαγκάη και το Πεκίνο. Συναφώς υπενθυμίζεται ότι, τον Δεκέμβριο 2020, η κινεζική κυβέρνηση δημοσίευσε το «Αναπτυξιακό Σχέδιο του Τομέα Οχημάτων Νέων Μορφών Ενέργειας, για την περίοδο 2021-2035», το οποίο προέβλεπε ότι, έως το 2025, οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών οχημάτων στην χώρα θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν το 20% των συνολικών πωλήσεων. Μέχρι τούδε, επτά (7) πόλεις έχουν επιτύχει τον ως άνω στόχο. Μάλιστα, το Shenzhen και η Σαγκάη έχουν καταφέρει να επιτύχουν ποσοστό ύψους 30%. Η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στον στόλο επιβατικών αυτοκινήτων της Κίνα υπολογίζεται σε περίπου 16%, ποσοστό μάλλον χαμηλό, στο πλαίσιο των προσπαθειών μετάβασης σε μεταφορές μηδενικών εκπομπών και επίτευξης ουδέτερου ισοζυγίου άνθρακα. Η περικοπή των επιδοτήσεων ενδέχεται να επιφέρει περαιτέρω προκλήσεις, όμως, μακροπρόθεσμα, εκτιμάται ότι θα ωφελήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς θα τις αναγκάσει να καταστούν αποτελεσματικότερες και αποδοτικότερες. |