Ενημερώσεις ανά θέμα
Εγγραφή στο Newsletter
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Κατηγορίες κειμένου: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: | ΚΙΝΑ |
Ημερομηνία: | 21/06/2022 |
Σχετικός σύνδεσμος: | https://www.china-briefing.com/news/chinas-economic-stimulus-explained-monetary-fiscal-policy?utm_source=traqli&utm_medium=email&utm_campaign=CNweekly&pnespid=.._BzYRbu.eY_vSj9A.yv_IT4A0Y_i1qmlMpElM2uBOVuUXPkWC2Rwtucrej8Mv90jD78fA |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Πεκίνου (Αρμοδιότητα και για Μογγολία) |
Πηγή: | Εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών Dezan Shira & Associates |
Κείμενο: | Σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύεται στον δικτυακό τόπο της κινεζικής εταιρείας παροχής υπηρεσιών συμβούλου, «Dezan Shira & Associates» (https://www.china-briefing.com/news/chinas-economic-stimulus-explained-monetary-fiscal-policy?utm_source=traqli&utm_medium=email&utm_campaign=CNweekly&pnespid=.._BzYRbu.eY_vSj9A.yv_IT4A0Y_i1qmlMpElM2uBOVuUXPkWC2Rwtucrej8Mv90jD78fA), η επίτευξη του στόχου οικονομικής ανάπτυξης της τάξης του «περίπου 5%», που έχει θέσει η κινεζική ηγεσία, για το 2022, έχει πλέον καταστεί μάλλον δύσκολο εγχείρημα. Οι σημαντικές οικονομικές στρεβλώσεις που προκάλεσαν οι αποκλεισμοί και περιορισμοί στις μετακινήσεις, λόγω πανδημίας, οι παγκόσμιες οικονομικές πιέσεις που δημιούργησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και η υπό πίεση λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων, σε συνδυασμό με τις υψηλές τιμές των βασικών αγαθών και την κατάρρευση των τιμών της ακίνητης περιουσίας, στο εσωτερικό της χώρας, έχουν δημιουργήσει μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση. Από την έναρξη της πανδημίας, η Κίνα έχει χρησιμοποιήσει μια σειρά στοχευμένων μέτρων αναζωογόνησης της οικονομίας της και στήριξης των ευάλωτων επιχειρήσεων και πολίτες της, τα οποία συνέβαλαν στην διατήρηση της θετικής πορείας της εθνικής οικονομίας, τόσο το 2020, όσο και το 2021. Καθώς εντείνεται η ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσης της οικονομίας και εν όψει του ιδιαίτερης σημασίας 20ου Συνεδρίου του Κομμουνιστικού Κόμματος της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, το β΄ εξάμηνο 2022, η κινεζική κυβέρνηση προβαίνει σε κινήσεις επέκτασης, διεύρυνσης και ενίσχυσης των ως άνω μέτρων, κινούμενη, όμως, προσεκτικά και εμμένοντας σε μια πάγια πρακτική επιφυλακτικής νομισματικής χαλάρωσης και στοχευμένης δημοσιονομικής πολιτικής. Α. Πορεία της κινεζικής οικονομίας το 2022. Το α΄ τρίμηνο 2022, η κινεζική οικονομία αναπτύχθηκε με ρυθμό 4,8%, σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021, απόδοση η οποία υπερέβη τα αναμενόμενα και ήταν καλύτερη της αντίστοιχης απόδοσης του δ΄ τριμήνου του 2021. Παρά ταύτα, το μεγαλύτερο τμήμα της οικονομικής ανάπτυξης δημιουργήθηκε πριν την σημαντική αποδιοργάνωση της αγοράς που προκάλεσαν οι εξάρσεις της πανδημίας και η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Διάφοροι οικονομικοί δείκτες, όμως, των τελευταίων μηνών υποδεικνύουν ότι τα στοιχεία για το Α.Ε.Π. του β΄ τριμήνου ενδεχομένως να μην είναι τόσο θετικά. Επί παραδείγματί, την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου 2022, η αξία των επενδύσεων σε ακίνητα μειώθηκε κατά 2,7%, σε σχέση με την ίδια περίοδο 2021 ενώ, ειδικότερα, η αξία των επενδύσεων σε οικιστικά ακίνητα μειώθηκε κατά 2,1%. Σημειώνεται ότι, το 2021, παρά τις σημαντικές αναταράξεις στον τομέα της ακίνητης περιουσίας, η αξία των εκεί επενδύσεων αυξήθηκε κατά 4,4%. Ως γνωστόν, στην Κίνα, το ύψος των επενδύσεων σε ακίνητα αποτελεί σημαντικό δείκτη οικονομικής υγείας, καθώς ο τομέας της ακίνητης περιουσίας διαδραματίζει πολύ σημαντικό (και ίσως υπερμεγέθη) ρόλο στην εθνική οικονομία. Παράλληλα, η κατανάλωση φαίνεται να έχει, επίσης, δεχθεί σημαντικό πλήγμα. Τον Απρίλιο 2022, η συνολική αξία των λιανικών πωλήσεων καταναλωτικών αγαθών μειώθηκε κατά 11,1%, σε σχέση με τον Απρίλιο 2021. Σημειώνεται ότι, τον Μάρτιο 2022, η αντίστοιχη κάμψη ήταν μόλις 3,5%, ενώ το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2022, η ως άνω αξία κατέγραψε αύξηση ύψους 6,7%. Επίσης, ο δείκτης προσδοκιών των διευθυντών αγορών στον τομέα της μεταποίησης, ο οποίος αντικατοπτρίζει την μεταποιητική δραστηριότητα κάθε μήνα, βαίνει μειούμενος, αρχής γενομένης από τον Μάρτιο 2022, και, τον Απρίλιο 2022, διαμορφώθηκε σε 47,4. Σημειώνεται ότι, τιμή υψηλότερη του 50 υποδηλώνει μεγέθυνση, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, ενώ τιμή μικρότερη του 50 υποδηλώνει κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας. Παρά τα ανωτέρω, τα στοιχεία του Μαΐου 2022 υποδεικνύουν μια ελαφρά ανάκαμψη της οικονομίας, καθώς ο δείκτης προσδοκιών των διευθυντών αγορών των επιχειρήσεων μεγάλου μεγέθους διαμορφώθηκε σε 51, καταγράφοντας αύξηση 2,9 μονάδων, σε σχέση με τον Απρίλιο 2022. Οι δε επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους φαίνεται να εξακολουθούν να διέρχονται μια φάση κάμψης της οικονομικής τους δραστηριότητας, με ηπιότερα, όμως, χαρακτηριστικά, καθώς ο αντίστοιχος δείκτης διαμορφώθηκε σε 49,4, έναντι 46,7, τον Απρίλιο 2022. Επίσης, ο δείκτης παραγωγής σημείωσε σημαντική βελτίωση, καθώς διαμορφώθηκε σε 48,2, έναντι 44,4, τον Απρίλιο 2022, ενώ ο δείκτης νέων παραγγελιών αυξήθηκε κατά 5,6 μονάδες και διαμορφώθηκε σε 48,2. Τα ανωτέρω υποδεικνύουν, ενδεχομένως, την επιβράδυνση της κάμψης της μεταποιητικής δραστηριότητας. Β. Μέτρα τόνωσης της οικονομίας. Η Κίνα αποφεύγει παγίως να εφαρμόζει ορίζονται μέτρα για την τόνωση της οικονομίας και επιλέγει μέτρα έμμεσης στήριξης της πραγματικής οικονομίας, όπως π.χ. η διευκόλυνση της στήριξης του ιδιωτικού τομέα από το χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας, η εφαρμογή προτιμησιακών φορολογικών πολιτικών και περικοπών τελών και η αύξηση των κρατικών δαπανών και επενδύσεων. Β.1. Δημοσιονομικά μέτρα. Β.1.α. Επιστροφές φόρου και περικοπές τελών. Η κινεζική κυβέρνηση εφήρμοσε πλήθος προτιμησιακών φορολογικών πολιτικών και περικοπών τελών για να στηρίξει τόσο τις επιχειρήσεις, όσο και τους ιδιώτες, καθ’ όλην την διάρκεια της πανδημίας. Οι πολιτικές αυτές αφορούν σε επιστροφές, απαλλαγές και μειώσεις φόρου εταιρειών, Φ.Π.Α. και φόρου ατομικών εισοδημάτων. Πολλές δε εξ αυτών αφορούσαν σε επιχειρήσεις μικρού μεγέθους και σε εταιρείες τομέων που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία, καθώς και σε ιδιώτες που απασχολούνται σε κρίσιμους τομείς, όπως ο τομέας φροντίδας υγείας. Στο τέλος του 2021, εν όψει των οικονομικών πιέσεων από την αποδιοργάνωση της αγοράς και της αύξησης του λειτουργικού κόστους, λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας, η κινεζική κυβέρνηση έλαβε μέτρα φοροελάφρυνσης επιχειρήσεων μικρού μεγέθους στους τομείς της μεταποίησης, των υπηρεσιών και της τεχνολογίας, προκειμένου να τους παράσχει χρηματοδοτική ανακούφιση. Τα ως άνω μέτρα αφορούσαν, επίσης, και σε επιχειρήσεις χαμηλής κερδοφορίας, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε άλλους τομείς της οικονομίας. Σύμφωνα δε με ανακοίνωση των κινεζικών φορολογικών Αρχών, η οποία δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο 2022, το συνολικό ύψος των φορολογικών υποχρεώσεων επιχειρήσεων μικρού μεγέθους που ανεστάλησαν στο πλαίσιο των συναφών πολιτικών του 2021, οι οποίες επεκτάθηκαν και στο α΄ εξάμηνο 2022, ήταν της τάξης των $ 39 δισ. Επίσης, στην Έκθεση Κυβερνητικού Έργου 2022, η οποία δημοσιεύθηκε στις αρχές Μαρτίου 2022, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι, το συνολικό ποσό επιστροφής φόρου και φοροελαφρύνσεων, το 2022, θα ανέλθει σε 2,5 τρισ. RMB (~€ 357,9 δισ.), εκ των οποίων το 1,5 τρισ. RMB (~€ 214,7 δισ.) θα αφορά σε επιστροφές Φ.Π.Α. Το σύνολο δε του ως άνω ποσού θα αποδοθεί απευθείας σε επιχειρήσεις[1]. Πλην των φοροελαφρύνσεων, η κυβέρνηση επέκτεινε και τις περικοπές τελών για επιχειρήσεις μικρού μεγέθους, αλλά και για εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε συγκεκριμένους τομείς. Η δράση αυτή περιλαμβάνει την αναστολή της καταβολής ασφαλίστρων κοινωνικής ασφάλισης, πληρωμών στεγαστικών προνοιακών ταμείων και τόκων πιστώσεων, καθώς επίσης την μείωση των πρόσθετων φόρων στην εκπαίδευση. B.1.β. Ομόλογα Ειδικού Σκοπού. Τα Ομόλογα Ειδικού Σκοπού (ΟΕΣ) των τοπικών κυβερνήσεων αποτελούν έναν από τους τρόπους με τους οποίους οι τοπικές κυβερνήσεις χρηματοδοτούν έργα υποδομών ή άλλα δημόσια έργα, εντός της περιφέρειας αρμοδιότητός τους. Σημειώνεται ότι, οι επενδύσεις σε υποδομές αποτελούν μία από τις βασικές στρατηγικές ενίσχυσης της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας. Το συνολικό ύψος των χρηματοδοτήσεων μέσω ΟΕΣ είναι συγκεκριμένο και αποφασίζεται από την κεντρική κυβέρνηση, ενώ τα προς χρηματοδότηση έργα θα πρέπει να εντάσσονται σε εννέα (9) τομείς προτεραιότητος, όπως π.χ. οι μεταφορές, η ενέργεια και η οικονομικά προσιτή στέγαση. Το 2021, η κινεζική κυβέρνηση αποφάσισε ότι, το συνολικό ύψος των χρηματοδοτήσεων έργων μέσω ΟΕΣ θα ήταν 3,65 τρισ. RMB (~€ 478,0 δισ.) [2]. Σύμφωνα με στοιχεία του Συμβουλίου του Κράτους, το 50% των κεφαλαίων που συγκεντρώθηκαν διοχετεύθηκαν σε επενδύσεις στον τομέα των υποδομών μεταφορών και των υποδομών δημοτικών και βιομηχανικών πάρκων, ενώ περίπου το 30% διοχετεύθηκαν σε έργα οικονομικά προσιτής στέγασης και σε άλλους κοινωνικούς τομείς, όπως π.χ. η φροντίδα υγείας, η εκπαίδευση, οι συντάξεις και ο τουρισμός. Τον Δεκέμβριο 2021, όμως, προκειμένου η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας που παρατηρήθηκε κατά το β΄ εξάμηνο 2021 και να ενισχύσει τις δαπάνες του α΄ τριμήνου 2022, αποφάσισε την πρόωρη έκδοση ΟΕΣ ύψους 1,56 τρισ. RMB (~€ 216,6 δις.)[3], τα οποία προορίζοντο για το 2022. Πλην τούτου, τον Μάιο 2022, το Συμβούλιο του Κράτους κάλεσε τις τοπικές κυβερνήσεις να ολοκληρώσουν, έως το τέλος Ιουλίου 2022, την έκδοση του συνόλου των ΟΕΣ που είχαν μέχρι τούδε εγκριθεί (3,45 τρισ. RMB ή ~€ 486,7 δισ.)[4] και να έχουν χρησιμοποιήσει το μεγαλύτερο τμήμα τους, έως τον τέλος του Αυγούστου 2022. Σημειώνεται ότι, για το 2022, το συνολικό ύψος χρηματοδοτήσεων έργων μέσω ΟΕΣ ανέρχεται σε 3,65 τρισ. RMB (~€ 515,5 δισ.)[5]. Β.2. Νομισματικές πολιτικές. Β.2.α. Μεταφορά κερδών Λαϊκής Τράπεζας της Κίνας. Τον Μάρτιο 2022, η έχουσα αρμοδιότητες Κεντρικής Τράπεζας, Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας (ΛΤΚ) ανακοίνωσε την μεταφορά κερδών ύψους 1 τρις. RMB (~€ 143,2 δισ.)[6] στον κυβερνητικό προϋπολογισμό, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν, κατά προτεραιότητα, επιστροφές φόρων και εμβάσματα σε τοπικές κυβερνήσεις, με στόχο την στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων και πολιτών. Β.2.β. Μείωση ποσοστού υποχρεωτικού αποθεματικού Τραπεζών. Τον Δεκέμβριο 2021, η ΛΤΚ προχώρησε σε μείωση του ποσοστού υποχρεωτικού αποθεματικού κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες, απελευθερώνοντας, με τον τρόπο αυτό, 1,2 τρισ. RMB (~€ 166,6 δισ.)[7] για τις Τράπεζες. Σημειώνεται ότι, τον Ιούλιο 2021, η ΛΤΚ είχε προχωρήσει σε αντίστοιχη μείωση, απελευθερώνοντας, τότε, κονδύλια ύψους περίπου 1,0 τρισ. RMB (~€ 130,6 δισ.)[8]. Με τον τρόπο αυτό, οι Τράπεζες μπόρεσαν να χορηγήσουν περισσότερες πιστώσεις σε επιχειρήσεις, προκειμένου τούτες να αντιμετωπίσουν το επιδεινούμενο οικονομικό περιβάλλον του τέλους του 2021. Στις 25.4.2022 , η ΛΤΚ προχώρησε σε τρίτη μείωση του ως άνω ποσοστού, η οποία, όμως, ήταν αρκετά μικρότερη από τις προηγούμενες (0,25 ποσοστιαίες μονάδες) και απελευθέρωσε περίπου 530 δισ. RMB (~€ 75,5 δισ.)[9]. Β.2.γ. Μείωση βασικού επιτοκίου δανεισμού. Στην Κίνα, το βασικό επιτόκιο δανεισμού τίθεται κάθε 20η του μηνός και βασίζεται στις προτάσεις δεκαοκτώ (18) εμπορικών Τραπεζών, στις οποίες περιλαμβάνονται και δύο Τράπεζες του εξωτερικού. Επίσης, το επιτόκιο βασίζεται και στο επιτόκιο του Μηχανισμού Μεσοπρόθεσμου Δανεισμού (βλ. παρ. Β.2.ε.), το οποίο καθορίζεται από την ΛΤΚ. Ως γνωστόν, η μείωση του βασικού επιτοκίου δανεισμού μειώνει το κόστος των νέων πιστώσεων για τους πιστωτές, ενισχύοντας την διοχέτευση περισσότερης ρευστότητας στην αγορά. Συνεπώς, δύναται να αποτελέσει τρόπο ενίσχυσης των πωλήσεων οικιστικών ακινήτων, καθώς μειώνεται το κόστος των νέων στεγαστικών δανείων. Στο πλαίσιο αυτό, τον Μάιο 2022 η ΛΤΚ προχώρησε σε μείωση του βασικού επιτοκίου πενταετούς δανεισμού, από 4,6% σε 4,45%, εν μέρει για να ενισχύσει τον τομέα της ακίνητης περιουσίας. Β.2.δ. Προγράμματα αναδανεισμού. Η ΛΤΚ υλοποιεί ολοένα και περισσότερο προγράμματα αναδανεισμού, προκειμένου να διευρύνει την στήριξη των Τραπεζών σε επιχειρήσεις μικρού μεγέθους και σε τομείς που υπέστησαν σημαντικό πλήγμα από την πανδημία. Δεδομένου ότι, το επιτόκιο των πιστώσεων αναδανεισμού, οι οποίες είναι γνωστές και ως «πιστώσεις της Κεντρική Τράπεζας» και χορηγούνται στις εμπορικές Τράπεζες, καθορίζεται από την ΛΤΚ, η Κεντρική Τράπεζα της χώρας μπορεί να ελέγχει το κόστος των πιστώσεων και να βοηθά τις Τράπεζες να χορηγούν φθηνότερες πιστώσεις. Στο πλαίσιο αυτό, τον Μάιο 2022, ανακοινώθηκε ένα πρόγραμμα αναδανεισμού, ύψους 100 δισ. RMB (~€ 14,1 δισ.), για την στήριξη των μεταφορών, καθώς επίσης και ένα δεύτερο, ύψους 40 δισ. RMB (~€ 5,7 δισ.), για την φροντίδα των ηλικιωμένων[10]. Σημειώνεται ότι, τον Δεκέμβριο 2021, η ΛΤΚ προχώρησε σε μείωση του επιτοκίου αναδανεισμού για προγράμματα στήριξης επιχειρήσεων μικρού μεγέθους και βιομηχανιών των αγροτικών περιοχών. Β.2.ε. Μηχανισμός Μεσοπρόθεσμου Δανεισμού. Ο Μηχανισμός Μεσοπρόθεσμου Δανεισμού (ΜΜΔ) της ΛΤΚ αποτελεί βασικό δίαυλο ενίσχυσης της ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος της χώρας. Μέσω αυτού, η ΛΤΚ χορηγεί μεσοπρόθεσμες πιστώσεις, διάρκειας τριών μηνών έως και ενός έτους, σε μεγάλες εμπορικές Τράπεζες, προκειμένου να αυξήσει την ταμειακή τους ροή. Τον Ιανουάριο 2022, η ΛΤΚ προχώρησε σε μείωση του επιτοκίου του ΜΜΔ, από 2,95% σε 2,85%, για πιστώσεις ετήσιας διάρκειας, συνολικού ύψους 700 δισ. RMB (~€ 97,3 δισ.)[11]. Επίσης, τον Μάρτιο 2022, η ΛΤΚ διοχέτευσε άλλα 100 δισ. RMB (~€ 14,3 δισ.)[12] στον ΜΜΔ, και πάλι υπό την μορφή πιστώσεων διάρκειας ενός έτους, χωρίς, όμως να προβεί, ως αναμένετο, σε νέα μείωση επιτοκίου. Σημειώνεται ότι, η μείωση του επιτοκίου του ΜΜΔ δεν καθιστά φθηνότερο το κόστος δανεισμού μόνον για τις Τράπεζες, αλλά και για τις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες, δεδομένου ότι, ως προανεφέρθη, το επιτόκιο του ΜΜΔ επηρεάζει την διαμόρφωση του βασικού επιτοκίου δανεισμού. Γ. Αποτελέσματα κινεζικής οικονομικής πολιτικής. Σύμφωνα με άρθρο που ανήρτησε η ΛΤΚ στον επίσημο λογαριασμό της στο πολύ δημοφιλές κινεζικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης «WeChat», παρ’ ό,τι, τον Ιανουάριο 2022, ο παγκόσμιος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή κατέγραψε αύξηση ύψους 46%, σε σχέση με τον Ιανουάριο 2021, με τις Η.Π.Α. και την Ευρωπαϊκή Ένωση να καταγράφουν αύξηση 7,5% και 5,1%, αντιστοίχως, ο κινεζικός Δείκτης αυξήθηκε κατά μόλις 0,9%, σε σχέση με τον Ιανουάριο 2021, διατηρώντας έναν μέσο όρο αύξησης 2,1% , από το 2018 και μετά. Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, η οικονομική και νομισματική πολιτική που έχει ακολουθήσει η Κίνα, καθ’ όλη την διάρκεια της πανδημίας, επέτρεψε την διατήρηση σταθερής ισοτιμίας του RMB, παρά τις αναταράξεις στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές. Ειδικότερα, από τις 973 ημέρες συναλλαγών της κινεζικής αγοράς ξένου συναλλάγματος, κατά την περίοδο 2018-2021, η μέση ισοτιμία του RMB έναντι του δολαρίου Η.Π.Α. ανατιμήθηκε τις 485, υποτιμήθηκε τις 487, ενώ παρέμεινε σταθερή μία ημέρα, γεγονός που, πάντα σύμφωνα με την ΛΤΚ, αντικατοπτρίζει μια κανονική αμφίδρομη διακύμανση. Επίσης, η ΛΤΚ υποστηρίζει ότι, η πολιτική που ακολούθησε η Κίνα βοήθησε ώστε ο πληθωρισμός να μην επηρεάσει την οικονομική ανάπτυξη της χώρας ενώ, παράλληλα, της επέτρεψε να είναι περισσότερο ευέλικτη και ακριβής, όταν απαιτήθηκε να λάβει μέτρα τόνωσης της οικονομίας, καθώς υπήρχαν τα δημοσιονομικά περιθώρια για την ενίσχυση της ρευστότητας όπου και όταν κρίθηκε απαραίτητο. Δ. Προβλέψεις. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ειδησεογραφικού πρακτορείου «Bloomberg» (https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-05-19/china-s-stimulus-tops-5-trillion-as-covid-zero-batters-economy), η Κίνα έχει, μέχρι τούδε, ανακοινώσει μέτρα δημοσιονομικής τόνωσης, συνολικού ύψους 35,5 τρισ. RMB (~€ 5,0 δισ.)[13], για το 2022, ποσό σημαντικά υψηλότερο εκείνου του 2021, αλλά χαμηλότερο εκείνου του 2020 (37,5 τρισ. RMB ή ~€ 4,8 δισ)[14]. Όμως, το 2022, η ΛΤΚ φαίνεται να μην χρησιμοποιεί τόσο συχνά τα βασικά εργαλεία τόνωσης της οικονομίας, όσο στο παρελθόν, γεγονός που ενδέχεται να υποδεικνύει ότι, η κυβέρνηση διαθέτει περιθώρια περαιτέρω χαλάρωσης της νομισματικής πολιτικής και διεύρυνσης του πεδίου εφαρμογής των συναφών δημοσιονομικών μέτρων. Επίσης, παρά το γεγονός ότι, η μικρότερη του αναμενομένου μείωση του ποσοστού υποχρεωτικών αποθεματικών, τον Απρίλιο 2022, και η αποφυγή μείωσης του επιτοκίου του ΜΜΔ, τον Μάρτιο 2022, οδήγησε ορισμένους αναλυτές να θεωρήσουν ότι, δεν θα πρέπει να αναμένονται περαιτέρω μειώσεις, η κυβέρνηση έχει, κατά καιρούς, υπονοήσει ότι ενδέχεται, τελικά, να επανέλθει στα ως άνω εργαλεία. Μάλιστα, στις 31.5.2022, η κυβέρνηση ανακοίνωσε «33 Μέτρα Τόνωσης της Οικονομίας», όπου γίνεται αναφορά στην «προώθηση της σταθερούς και ήπιας μείωσης των πραγματικών επιτοκίων δανεισμού». Τα ως άνω μέτρα καλούν, μεταξύ άλλων, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας να δημιουργήσουν έναν «πράσινο δίαυλο ομολόγων» για την γεωργία, τις αγροτικές περιοχές και τους αγρότες, τις επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους, τους πράσινους βιομηχανικούς τομείς, την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία. Παράλληλα, η περαιτέρω επέκταση του πεδίου εφαρμογής των δημοσιονομικών μέτρων τόνωσης της οικονομίας δεν θα πρέπει να θεωρείται αδύνατη. Σημειώνεται ότι, πρόσφατα, η Κρατική Διοίκηση Φορολογίας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας επέκτεινε το πρόγραμμα επιστροφής Φ.Π.Α. επί πιστώσεων σε ακόμα περισσότερες εταιρείες, διευρύνοντας το πεδίο εφαρμογής του προγράμματος, από έξι (6) σε δεκατρείς (13) οικονομικούς τομείς. Επίσης, ένα πρόγραμμα αναστολής της καταβολής ασφαλίστρων κοινωνικής ασφάλισης, που αφορά σε οικονομικούς τομείς που υπέστησαν σοβαρό πλήγμα από την πανδημία, επεκτάθηκε σε δεκαεπτά (17) περαιτέρω τομείς, οι οποίοι προσετέθησαν στους πέντε (5) αρχικούς. Τέλος, προκειμένου ενισχυθεί η υλοποίηση επενδύσεων σε υποδομές, από τις τοπικές κυβερνήσεις, στα ως άνω «33 Μέτρα» προτείνεται η διεύρυνση των τομέων, εντός των οποίων είναι δυνατή η χρηματοδότηση έργων μέσω ΟΕΣ, με προτεραιότητα τις καλούμενες «νέες υποδομές» (δίκτυα κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς, Τεχνητή Νοημοσύνη κλπ.) και τις νέες μορφές ενέργειας. Εν κατακλείδι, απομένει να αποδειχθεί το εάν τα μέτρα τόνωσης της οικονομίας που έχουν ληφθεί μέχρι τούδε επαρκούν για την μεταστροφή της παρατηρούμενης τάσης της οικονομίας, το β΄ εξάμηνο 2022. Παρά το γεγονός ότι έχει διευρυνθεί το πεδίο εφαρμογής των μέτρων, ενδεχομένως τούτο να μην επαρκεί για την επίτευξη του στόχου που έχει θέσει η κινεζική κυβέρνηση για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Ίσως δε απαιτούνται περισσότερα μέτρα άμεσης στήριξης επιχειρήσεων και καταναλωτών, προκειμένου επανέλθει η δυναμική της κινεζικής αγοράς, έως το τέλος 2022. Προς το παρόν, όμως, η κινεζική κυβέρνηση φαίνεται διστακτική, αν και εκτιμάται ότι, μετά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του β΄ τριμήνου 2022, ενδεχομένως διασαφηνισθεί η κατεύθυνση την οποία σκοπεύει να ακολουθήσει.
[1] Για τις μετατροπές της συγκεκριμένης παραγράφου χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB Μαρτίου 2022 (6,99). [2] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB του 2021 (7,64) [3] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB Δεκεμβρίου 2021 (7,20) [4] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB Μαΐου 2022 (7,08) [5] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB Ιανουαρίου-Μαΐου 2022 (7,08) [6] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB Μαρτίου 2022 (6,99) [7] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB Δεκεμβρίου 2021 (7,20) [8] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB Ιουλίου 2021 (7,66) [9] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB της 25ης Απριλίου 2022 (7,02) [10] Για τις μετατροπές της συγκεκριμένης παραγράφου, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB Μαΐου 2022 (7,08) [11] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB Ιανουαρίου 2022 (7,20) [12] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB Μαρτίου 2022 (6,99) [13] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB Ιανουαρίου-Μαΐου 2022 (7,08) [14] Για την συγκεκριμένη μετατροπή, χρησιμοποιήθηκε η μέση ισοτιμία €/RMB 2020 (7,87) |