Search

Facebook

Linkedin

Search Icon

search

header

Εγγραφή στο Newsletter

Ανάκαμψη κ/εξαγωγών χαλουμιού περιόδου Ιαν.-Σεπτ. 2022 - Σχέδιο Δράσης για την προώθησή του κ/χαλουμιού παγκοσμίως
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΚΥΠΡΟΣ
Ημερομηνία: 19/01/2023
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Λευκωσίας
Κείμενο:

Το χαλούμι αποτελεί το κορυφαίο σε πωλήσεις αγροτικό προϊόν της Κύπρου, με εξαγωγές για την περίοδο 2017-2021 αξίας 1,34 δισ. Ευρώ και πωλήσεις άνω των 240 εκατομ. Ευρώ ετησίως. Από την 1/10/2021 έχει καταχωρηθεί ως προϊόν Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

           Παραδοσιακά συγκαταλέγεται στα κορυφαία εξαγωγικά προϊόντα του νησιού, μαζί με τα εσπεριδοειδή, το τσιμέντο, τις πατάτες και τα φαρμακευτικά με μερίδιο 16,8% επί του συνόλου των συνολικών εξαγωγών το 2021. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, οι εξαγωγές χαλουμιού τετραπλασιάστηκαν, την τελευταία δεκαετία (από το 2012 έως το 2021), ενώ από το 2016 έως το 2021 αυξήθηκαν πάνω από 30%. Σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία του κ/Υπουργείου Εμπορίου, οι κ/γαλακτοπαραγωγοί το πρώτο εννεάμηνο του 2022, εξήγαγαν 32.000 τόνους χαλουμιού, αξίας 227 εκατ. Ευρώ. Το 2020 ήταν η καλύτερη χρονιά για τις κ/εξαγωγές χαλουμιού, με 39.547 τόνους, αξίας 266,4 εκατ. Eυρώ, ενώ και το 2021, οι κινήθηκαν σε αντίστοιχο επίπεδο, με 38.717 τόνους, αξίας 262,2 εκατ. Ευρώ.

            Σύμφωνα με στοιχεία του κ/Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του νησιού, καθώς τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, χαλούμι αξίας 122,7 εκατ. Eυρώ εξήχθη στις βρετανικές αγορές. Ακολουθούν η Σουηδία με εξαγωγές αξίας 24,1 εκατ. Ευρώ, η Γερμανία με 16,3 εκατ. Ευρώ, η Πολωνία με 8,5 εκατ. Ευρώ, η Αυστραλία με 6,3 εκατ. Ευρώ, η Ελλάδα με 7,5 εκατ. Ευρώ και οι ΗΠΑ με 6,8 εκατ. Ευρώ. Περίπου το 68,8% των εξαγωγών χαλουμιού αφορά σε ιδιωτική κατανάλωση, ενώ το υπόλοιπο 31,2% πωλείται σε εστιατόρια και άλλες επιχειρήσεις εστίασης.

            Μια μελέτη από ειδικούς μάρκετινγκ με έδρα την Κύπρο (ImarComms) εντόπισε μια αυξανόμενη τάση κατανάλωσης χαλουμιού παγκοσμίως. Συγκεκριμένα, η ImarComms εκτιμά ότι η αξία των εξαγωγών χαλουμιού δύναται να ανέλθειν στα 841,6 εκατ. USD έως ο 2026 και τα 998,1 εκατ. USD έως το 2028.

            Κατόπιν τούτου, το κ/Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ζήτησε την κατάρτιση ενός Σχεδίου Δράσης που θα τοποθετούσε στρατηγικά το Χαλούμι ως Παγκόσμια Επωνυμία ΠΟΠ, που παράγεται, μόνο στην Κύπρο από τοπικούς παραγωγούς με αυθεντικά συστατικά υψηλής ποιότητας για την προώθησή του σε νέες πιθανές αγορές διευρύνοντας την αναγνωρισιμότητα και τις πωλήσεις του. Αυτές οι αγορές αποφασίστηκε να είναι η Κίνα, η Ιαπωνία, η Αυστραλία, η Μέση Ανατολή και οι ΗΠΑ.

Συναφώς, ανακύπτει μια σειρά θεμάτων που πρέπει να αντιμετωπιστούν :

  • το χαλούμι δεν είχε παραχθεί και διατεθεί στην αγορά ως προϊόν ΠΟΠ,
  • περιορισμένη δυνατότητα παραγωγής αιγοπρόβειου γάλακτος στην Κύπρο,
  • παράνομη παραγωγή και διακίνηση μεγάλων ποσοτήτων χαλουμιού σε πολλές χώρες του κόσμου, χωρίς τήρηση των απαιτήσεων, ούτε των Εμπορικών Σημάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, ούτε των προβλεπομένων μεθόδων και συστατικών παραγωγής,
  • ανάγκη επένδυσης στην προβολή του ιδίως σε αγορές με μικρές κοινότητες Κυπρίων ή με έλλειψη διατροφικής κουλτούρας στα γαλακτοκομικά (Ιαπωνία, Κίνα),
  • χώρες της Μέσης Ανατολής (π.χ. Συρία, Λίβανος) έχουν μεγάλη εμπειρία στο χαλούμι καθώς το παράγουν, αλλά με διαφορετικές μεθόδους και συστατικά.

            Κατ’ αυτόν τον τρόπο, κατεγράφησαν οι προκλήσεις σε κάθε περιοχή-στόχο, επαληθεύθηκε το χαμένο εισόδημα για την Κυπριακή Δημοκρατία από παράνομες πωλήσεις τυριού με το όνομα χαλούμι και εντοπίστηκαν οι όποιες αυξητικές τάσεις για την αγορά τυριού χαλούμι. Η εκτίμηση μάλιστα είναι οι πωλήσεις να αγγίξουν το 1 δις. USD τα επόμενα 5 χρόνια. Έτσι, κατέστη δυνατό να καταγραφούν οι αναγκαίες δαπάνες για την ευαισθητοποίηση πιθανών καταναλωτών παγκοσμίως καθώς και η ανεύρεση άμεσων, έξυπνων και αποτελεσματικών μέσων επικοινωνίας (ψηφιακά μέσα επικοινωνίας, διαδικτυακά εργαλεία έρευνας και ψηφιακής βιομηχανίας κλπ) Δημιουργήθηκε, επίσης, ένας διεθνής ιστότοπος, σε τέσσερις γλώσσες επικοινωνίας για την προβολή του αυθεντικού κυπριακού χαλούμι και προετοιμάστηκαν, καμπάνιες επικοινωνίας για την προσέγγιση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις αγορές στόχους.

            Αποτέλεσμα η λειτουργία του ιστότοπου  www.Halloumi.cy  που εκθέτει το περιεχόμενο του κυπριακού χαλουμιού, όπως η ιστορία, οι μέθοδοι παραγωγής, τα συστατικά και οι διατροφικές πληροφορίες, οι συνταγές, τα εμπορικά σήματα και οι πληροφορίες ΠΟΠ, καθώς και πιστοποιημένοι τοπικοί παραγωγοί ΠΟΠ, ενώ το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κύπρου, μέσω της ανάπτυξης του Στρατηγικού Σχεδίου Δράσης για το κ/χαλούμι έχει την εικόνα για την ανάπτυξη του κ/Χαλουμιού στις παγκόσμιες αγορές. Επίσης, προετοιμάζει το σχετικό υλικό για να δώσει τη δυνατότητα σε παραγωγούς και πωλητές του χαλουμιού να επεκταθούν στις νέες αγορές.

exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports gov