Search

Search Icon

search

header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Επιχειρηματική αποστολή HEMEXPO στην Πορτογαλία (18-20/9/2023)
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ
Ημερομηνία: 03/10/2023
Συναπτόμενο αρχείο: ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ HEMEXPO ΣΤΗ ΛΙΣΣΑΒΩΝΑ pt.pdf
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Λισσαβώνας (Αρμοδιότητα και για Πράσινο Ακρωτήρι, Σάο Τομέ και Πρίνσιπε)
Κείμενο:

ΘΕΜΑ: Επιχειρηματική αποστολή HEMEXPO στην Πορτογαλία (18-20/9/2023)

           

Σε συνέχεια της συνάντησης της Προϊσταμένης του Γραφείου μας με τον Γενικό Γραμματέα της πορτογαλικής Ένωσης Ναυπηγικών Βιομηχανιών/ΑΙΝ και της από τότε τακτικής επικοινωνίας του Γραφείου μας τόσο με την Ένωση Ελλήνων Κατασκευαστών Ναυτιλιακού Εξοπλισμού/HEMEXPO, όσο και με την ΑΙΝ, το Γραφείο μας διοργάνωσε, σε συνεργασία με τις ανωτέρω κλαδικές ενώσεις, επιχειρηματική αποστολή της HEMEXPO, η οποία πραγματοποιήθηκε στη Λισσαβώνα (18-20 Σεπτεμβρίου τ.ε.).

Στην αποστολή συμμετείχαν οι εταιρίες: Bellows Hellas (διαστολικοί σύνδεσμοι και φτερωτά), Elvik (άκαυστα υλικά για εσωτερικό πλοίων), Emmis (μετασχηματιστές), Eval (σωστικός και ναυτιλιακός εξοπλισμός), Farad (εναλλάκτες θερμότητας) και Psychtotherm (συστήματα ψύξης/θέρμανσης).

Η αντιπροσωπεία, συνοδευόμενη από την υπογράφουσα, επισκέφθηκε τρία ναυπηγεία της μητροπολιτικής περιοχής της Λισσαβώνας: Arsenal do Alfeite (Πολεμικού Ναυτικού), Naval Rocha και Lisnave.

Οι συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν σε πολύ καλό κλίμα. Οι συνομιλητές μας παρακολούθησαν με ενδιαφέρον τις παρουσιάσεις των μελών της HEMEXPO, προέβησαν σε διευκρινιστικές ερωτήσεις, και εξέφρασαν το ιδιαίτερο ενδιαφέρον τους προς τις εταιρίες.  

Ειδικά για το ναυπηγείο της Lisnave, στο Setúbal, αναφέρουμε ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο της Πορτογαλίας και ότι επικεντρώνεται σε ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες. Πρόκειται για ιδιωτικό ναυπηγείο, το οποίο ανήκει κατά 73% στις οικογένειες (των αγοραστών των δύο Πορτογάλων που το απέκτησαν, το 2000), 20% στην ThyssenKrupp, 3% στο π/κράτος (Parpública) και το υπόλοιπο σε μικρούς επενδυτές.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι οι μεγαλύτεροι (με βάση τον αριθμό των πλοίων) και οι πιο παλαιοί πελάτες του. Σημειώνεται ότι, το 2021, από τα 80 πλοία που επισκευάστηκαν συνολικά σε αυτό τα 15 ήταν ελληνικής ιδιοκτησίας, ενώ, το 2022, τα 17, από ένα σύνολο 90 πλοίων. Αναφέρουμε επίσης, ότι εκτός από την αύξηση στον αριθμό των πλοίων που επισκεύασε, η εταιρία, το 2022 είχε έσοδα ύψους 119 εκατ. ευρώ (αύξηση 22% σε σχέση με το προηγούμενο έτος) και πραγματοποίησε καθαρά κέρδη 7,1 εκατ. ευρώ (αύξηση σχεδόν 55%), αποτέλεσμα που την οδήγησε στη διανομή μπόνους 2 εκατ. ευρώ στους 500 περίπου εργαζόμενούς της.

Ο εκπρόσωπος της πορτογαλικής επιχείρησης αναφέρθηκε στα δύο μεγάλα projects της Lisnave, τα οποία θα προχωρήσουν εφόσον εξακολουθήσει να ισχύει η σύμβαση παραχώρησης που έχει η εταιρία με το πορτογαλικό κράτος και λήγει το 2027. Πρόκειται για την ανακύκλωση πλοίων και τα υπεράκτια αιολικά πάρκα. Εξέφρασε την πεποίθηση ότι στο μέλλον θα υπάρξει περαιτέρω ανάπτυξη τόσο στις υποδομές, όσο και στις υπηρεσίες του ναυπηγείου και ότι θα εργάζονται σε αυτό πάνω από 1.000 έως 2.000 άτομα, ημερησίως. Προς το παρόν, όμως, είπε ότι δεν αναλαμβάνουν δεσμεύσεις για περισσότερα από όσα δύνανται να φέρουν εις πέρας, πορευόμενοι αργά αλλά σταθερά.

Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφερθούν οι προ ολίγων μηνών δηλώσεις του Δ/ντος Συμβούλου της LISNAVE, κ. Nuno Santos, στην έγκριτη π/εφημερίδα Expresso, περί υπογραφής μνημονίου συνεργασίας που έλαβε χώρα μεταξύ των π/ναυπηγείων και της ισπανικής εταιρίας GRI Renewable Industries με σκοπό την εγκατάσταση κόμβου παραγωγής εξοπλισμού (πύργοι και πλωτήρες τους, αλλά όχι πτερύγια ή ανεμογεννήτριες) για υπεράκτια αιολικά πάρκα στο Setúbal, με αξία επένδυσης 100 εκατ. ευρώ. Το εν λόγω σχεδιαζόμενο έργο αποτελεί μέρος της στρατηγικής της Lisnave για επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ στα ναυπηγεία της στο Setúbal. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται 60 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση του βιομηχανικού της πάρκου και 40 εκατ. ευρώ για έναρξη έργου υπεύθυνης ανακύκλωσης, δηλαδή, διάλυσης πλοίων σε ξηρές αποβάθρες. Προϋπόθεση για την ευόδωση αυτών των σχεδίων - τα οποία, όμως, δεν θα οδηγήσουν στην παύση των επενδύσεων στην επισκευή πλοίων, που είναι και ο κεντρικός τομέας δραστηριότητας της εταιρίας - είναι η παράταση της σύμβασης παραχώρησης από το π/κράτος, όπως αναφέρθηκε και ανωτέρω.

Συμπερασματικά, αναφέρουμε ότι η διοργάνωση της επιχειρηματικής αποστολής υπήρξε, κατά γενικότερη ομολογία, λίαν επιτυχής. Αλλά και από άποψη περιεχομένου, η δια ζώσης γνωριμία και τα όσα διημείφθησαν κατά τις συναντήσεις ήταν ενθαρρυντικά για τις ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου. Βέβαια, τα συγκεκριμένα αποτελέσματα της αποστολής θα εξαρτηθούν από τη συνέχιση της προσπάθειας όλων των ενδιαφερομένων, συμπεριλαμβανομένου και του Γραφείου μας, για την οικοδόμηση των σχέσεων των Ελλήνων κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού με τα πορτογαλικά ναυπηγεία.

Η Προϊσταμένη

Αγγελική Σαρρή

Σύμβουλος ΟΕΥ Α΄

exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports gov