Ενημερώσεις ανά θέμα
Εγγραφή στο Newsletter
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Νεότερες θετικές εξελίξεις στο έργο κατασκευής του τερματικού φ/α (LNG) στο Βασιλικό
Κατηγορίες κειμένου: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: | ΚΥΠΡΟΣ |
Ημερομηνία: | 26/10/2024 |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Λευκωσίας |
Κείμενο: | Ο κ/Υπουργός Ενέργειας κ. Γ. Παπαναστασίου ενημέρωσε την κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας στις 22.10 τ.έ. ότι το πλοίο «Προμηθέας», που θα αξιοποιηθεί ως FSRU στον τερματικό σταθμό φυσικού αερίου στο Βασιλικό θα παραδοθεί στην ΕΤΥΦΑ το αμέσως προσεχές διάστημα. Από τη συγκεκριμένη ενημέρωση συνάγεται καταρχήν η αποτροπή μίας διαφαινόμενης αποτυχίας για την Κυπριακή Δημοκρατία σε περίπτωση ναυαγίου των διαπραγματεύσεων για την παράδοση του πλοίου στην ΕΤΥΦΑ, η οποία έχει ήδη πληρώσει περίπου 190 εκ. Ευρώ στην κινεζική CPP για τη μετατροπή του σε FSRU. Ο κ. Παπαναστασίου ανέφερε στους βουλευτές ότι η ΕΤΥΦΑ και η κινεζική εταιρεία κατέληξαν σε κατ’ αρχήν συμφωνία για παράδοση του FSRU «Προμηθέας». Με την αποδέσμευση της μιας εκ των δύο εγγυητικών της κινεζικής κοινοπραξίας, που είχε αναλάβει την κατασκευή του τερματικού σταθμού φ/α στο Βασιλικό ανοίγει ο δρόμος για την παραλαβή της πλωτής μονάδας FSRU «Προμηθέας», η οποία βρίσκεται εδώ και μήνες σε λιμάνι της Κίνας. Ειδικότερα, οι κ/Αρχές και η κινεζική κοινοπραξία κατέληξαν σε κατ’ αρχήν συμφωνία για παράδοση του «Προμηθέα», η οποία θα υλοποιηθεί σε διάστημα 60 ημερών. Στο διάστημα αυτό πρέπει να γίνουν ορισμένες ενέργειες και από τις δύο πλευρές (πιστοποιήσεις), ώστε να βρεθεί το προσωπικό, με το οποίο θα αποπλεύσει το πλοίο από Κίνα προς Κύπρο και να λάβει ο «Προμηθέας» στην Κύπρο τις αναγκαίες πιστοποιήσεις για χρήση ως πλωτή μονάδα αποϋγροποίησης. Οι δύο εγγυητικές του έργου αγγίζουν τα 70 εκ. Ευρώ. Ειδικότερα η εγγυητική, που αφορά στο πλοίο ανέρχεται στα 35-40 εκ. Ευρώ. Το Υπουργείο Ενέργειας επέτρεψε την αποδέσμευση της εγγυητικής, που αφορά μόνο τον «Προμηθέα» και όχι τις εγγυητικές για το υπόλοιπο χερσαίο έργο, δεδομένου ότι η υπόθεση του τερματικού βρίσκεται ενώπιον του Διαιτητικού Δικαστηρίου στο Λονδίνο. Επιπρόσθετα, ο κ. Παπαναστασίου εξήγησε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας ότι, η συμφωνία έγινε έναντι «μιας οικονομικής διευθέτησης», ξεκαθαρίζοντας, ωστόσο, ότι από κ/πλευράς δεν δόθηκαν επιπλέον χρήματα για την αποδέσμευση της πλωτής μονάδας, αλλά ανταλλάχθηκαν εγγυητικές για το συγκεκριμένο έργο. Το κομμάτι της εγγυητικής για προβλήτα και χερσαίο παραμένει δεσμευμένο. Σχετικά με τα επόμενα βήματα ο Υπουργός Ενέργειας επεσήμανε πως η ΕΤΥΦΑ δημοσίευσε προκήρυξη για εξεύρεση συμβούλου (project manager) για την ολοκλήρωση ημιτελών υποδομών, προσθέτοντας ότι η επιλογή θα γίνει στις επόμενες δύο εβδομάδες. Ο σύμβουλος θα βοηθήσει την ΕΤΥΦΑ στην ετοιμασία των εγγράφων για την προκήρυξη προσφορών για την ολοκλήρωση του τερματικού στο Βασιλικό. Από πλευράς του ο μηχανικός του έργου (owner’s engineer - Hill International) έδωσε λεπτομέρειες σε σχέση με το έργο στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή. Ανέφερε ότι η προβλήτα είναι ημιτελής (έχει κατασκευαστεί ένα μικρό κομμάτι) και δεν έχουν αρχίσει ακόμα οι μηχανολογικές κατασκευές, προσθέτοντας ότι «έγιναν συγκολλήσεις του τμήματος, που αποτελεί την αποθήκη αερίου για αποφυγή ενδεχομένου κατάρρευσης». Η έλευση φ/α αναμένεται στην Κύπρο τέλη του 2025. Ωστόσο, για να αρχίσει η ηλεκτροπαραγωγή θα πρέπει να μετατραπούν οι μηχανές της ΑΗΚ από ντίζελ σε μηχανές φ/α και να γίνουν οι σχετικές δοκιμές. Σε αυτή τη φάση υπάρχουν δύο μηχανές της ΑΗΚ έτοιμες να λειτουργήσουν με φ/α, ωστόσο θα πρέπει να γίνουν οι σχετικοί έλεγχοι και δοκιμές. Συνεπώς φ/α για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής δεν αναμένεται πριν τις αρχές του 2026, εφόσον βέβαια η ΕΤΥΦΑ ολοκληρώσει τις υπόλοιπες χερσαίες υποδομές του τερματικού. Τέλος σημειώνουμε σχετικά : - σχολιασμό για την κατ’ αρχήν συμφωνία για την παραλαβή της πλωτής μονάδας του ειδικού σε θέματα Ενέργειας Δρ. Χ. Έλληνα, ο οποίος έκανε λόγο για μια «πολύ καλή εξέλιξη», αφού «ξεκλειδώνει η διαδικασία για την εισαγωγή φ/α για ηλεκτροπαραγωγή» καθώς η Κύπρος, επιτρέποντας την αποδέσμευση της εγγυητικής της εταιρείας, αξίας περίπου 35-40 εκ. Ευρώ παίρνει πίσω πλοίο, αξίας 200 εκ. Ευρώ, το οποίο ήδη πλήρωσε». Στον σχολιασμό του ανέφερε επίσης ότι «μειώνονται οι τιμές φυσικού αερίου για τους καταναλωτές και τα πρόστιμα για τους ρύπους, που πληρώνει η Κύπρος, λόγω καύσης μαζούτ» και εκτίμησε ότι οι εξελίξεις λαμβάνουν χώρα στο σωστό timing, - σχόλιο του Υπουργού Ενέργειας για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του έργου (101 εκατ. Ευρώ), την οποία ζήτησε πίσω η ΕΕ, ότι οι τράπεζες, που δανειοδότησαν το έργο, ήτοι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης «δεν θα απαιτήσουν την επιστροφή των χρημάτων για το έργο, εφόσον τους δοθεί πλάνο υλοποίησης», παρόλο που, η επιχορήγηση των 101 εκ. Ευρώ παραμένει σε εκκρεμότητα, αφού εξαρτάται από την έρευνα, που διεξάγει η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, - αναφορικά με την προβλήτα και τις χερσαίες υποδομές ο κ. Παπαναστασίου και ο Πρόεδρος της ΔΕΦΑ κ. Γ. Ασιήκαλης σημείωσαν ότι η αρχική πρόθεση να αξιοποιηθούν για ολοκλήρωση της προβλήτας οι υπεργολάβοι, που συνεργάστηκαν με τη CPP απερρίφθη, λόγω αρνητικής γνωμοδότησης των νομικών τους συμβούλων, |