Ενημερώσεις ανά θέμα
Εγγραφή στο Newsletter
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ AΡΧΕΙΟΥ
Προϋπολογισμός 2026: Ο Γάλλος Πρωθυπουργός θέτει το ενδεχόμενο διενέργειας δημοψηφίσματος
Κατηγορίες κειμένου: | |
---|---|
Χώρα αναφοράς: |
![]() |
Ημερομηνία: | 06/05/2025 |
Έκδοση: | Γραφείο Ο.Ε.Υ. Παρισίων |
Κείμενο: | Ενόψει της προετοιμασίας του σχεδίου νόμου του προϋπολογισμού για το 2026, ο Γάλλος Πρωθυπουργός François Bayrou έθεσε το ενδεχόμενο διενέργειας δημοψηφίσματος, προκειμένου ο γαλλικός λαός να αποφασίσει για τα μέτρα που θα ληφθούν με σκοπό την εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών της χώρας. Συγκεκριμένα, ο Γάλλος Πρωθυπουργός, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα “Le Journal du Dimanche” το περασμένο σαββατοκύριακο έκανε λόγο για την ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αποκατάστασης και εξυγίανσης των δημόσιων οικονομικών της Γαλλίας. Επίσης, υπογράμμισε ότι το ζήτημα του προϋπολογισμού για το επόμενο έτος είναι αρκετά πολύπλοκο και περιλαμβάνει τη λήψη διαφόρων μέτρων που πρόκειται να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στη ζωή των Γάλλων πολιτών από τους οποίους θα απαιτηθεί μεγάλη προσπάθεια. Λόγω της κλίμακας της εν λόγω προσπάθειας, εξήγησε ο κ. Bayrou, ο προϋπολογισμός θα χρειαστεί την υποστήριξη του γαλλικού λαού αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο διεξαγωγής δημοψηφίσματος. Ο κ. Bayrou πρόκειται να παρουσιάσει τις αποφάσεις του για τον προϋπολογισμό περί τα μέσα Ιουλίου. Εντούτοις, έσπευσε να αποκλείσει οποιαδήποτε αύξηση της φορολογίας, ενώ διευκρίνισε ότι δεν προτίθεται να αναβιώσει το φόρο κατοικίας, ούτε να καταργήσει την έκπτωση φόρου 10% που ισχύει για τους συνταξιούχους και προς το παρόν αποφεύγει να λάβει αντιδημοφιλείς αποφάσεις. Αν η κυβέρνηση καταλήξει τελικά στην προσφυγή στις κάλπες για τον προϋπολογισμό θα είναι το πρώτο δημοψήφισμα -εκ των δέκα συνολικά που έχουν διεξαχθεί στη Γαλλία από το 1958- που θα αφορά ζήτημα εσωτερικής οικονομικής πολιτικής. Η έγκριση του προϋπολογισμού του 2025 αποτέλεσε ήδη δύσκολη υπόθεση για την κυβέρνηση, ενώ αναμένεται ότι η εξίσωση για το 2026 θα είναι ακόμα πιο απαιτητική. Ο κ. Bayrou έχει θέσει ως υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητα της πολιτικής του τη μάχη για περιορισμό του δημόσιου χρέους. Συγκεκριμένα, κεντρικός στόχος του είναι η μείωση του δημόσιου ελλείμματος από 5,8% του ΑΕΠ το 2024 σε 5,4% το 2025, 4,6% το 2026 και κάτω από 3% το 2029, με απώτερο σκοπό τη μείωση του δημόσιου χρέους. Ο προϋπολογισμός του 2026 αναμένεται ότι θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμος, καθώς θα πρέπει να περιλαμβάνει αυστηρά μέτρα, όπως σημαντικές περικοπές δαπανών ύψους 40 δισ. ευρώ, προκειμένου να καταστεί εφικτή η επίτευξη αυτού του στόχου. Περαιτέρω, δυσκολίες υπάρχουν και σε πολιτικό επίπεδο. Ο Γάλλος Πρωθυπουργός βρίσκεται ήδη αντιμέτωπος με αδιέξοδο στην Εθνοσυνέλευση, καθώς η μικρή σχετική πλειοψηφία που διαθέτει δείχνει καθημερινά την ευθραυστότητά της, εμποδίζει τη λήψη ριζοσπαστικών δημοσιονομικών αποφάσεων και καθιστά αναγκαία την αναζήτηση συμβιβασμών και την υιοθέτηση μέτρων που υποστηρίζονται από την ελάχιστη δυνατή πλειοψηφία. Παράλληλα, ο κ. Bayrou εμφανίζεται αρκετά αποδυναμωμένος στην κοινή γνώμη, με το ποσοστό εμπιστοσύνης προς το πρόσωπό του να φτάνει μόλις το 17%, σύμφωνα με το βαρόμετρο της εταιρείας έρευνας και παροχής συμβουλών Elabe. Οι πολιτικοί αναλυτές στη Γαλλία εκτιμούν ότι με την πρόταση διεξαγωγής ενός δημοψηφίσματος, ο Πρωθυπουργός επιδιώκει να αυξήσει την πίεση στην αντιπολίτευση, η οποία ήδη επιστρατεύει την απειλή της ψήφου δυσπιστίας εναντίον της κυβέρνησης κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας για τον προϋπολογισμό του 2026 και να τη θέσει προ των ευθυνών της. Πράγματι, η εν θέματι συνέντευξη του Γάλλου Πρωθυπουργού προκάλεσε ευρύ κύμα αντιδράσεων -από δυσπιστία έως πλήρη αντίθεση- όχι μόνο από την αντιπολίτευση αλλά και από τη συμπολίτευση. Συγκεκριμένα, ο βουλευτής της σοσιαλιστικής παράταξης Philippe Brun τάχθηκε υπέρ μιας δημόσιας εκστρατείας για έναν αριθμό μέτρων εξοικονόμησης πριν αυτές προταθούν στους Γάλλους πολίτες. Από την άλλη, ο βουλευτής της Ανυπότακτης Γαλλίας (La France Ιnsoumise-LFI) και πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών της Εθνοσυνέλευσης Eric Coquerel εκτίμησε ότι το δημοψήφισμα δε θα διεξαχθεί, καθώς το χαρακτήρισε ως μία τεχνικά παράλογη και πολιτικά αφισβητήσιμη ιδέα, ενώ σχολίασε ως μη επιτρεπτό η εκτελεστική εξουσία να παρακάμπτει την εθνική εκπροσώπηση. Επιπρόσθετα, ο βουλευτής της Εθνικής Συσπείρωσης (Rassemblement National) Philippe Lottiaux κάλεσε τον Πρωθυπουργό αν θέλει ψηφοφορία, να διαλύσει την Εθνοσυνέλευση και όχι να διεξάγει δημοψήφισμα. Ενστάσεις διατυπώθηκαν και από τους συμμάχους του François Bayrou. Ειδικότερα, ο Laurent Wauquiez, ο οποίος παίρνει συνεχώς αποστάσεις όσον αφορά τον προϋπολογισμό, σε δηλώσεις του στο France 3 κάλεσε επιτακτικά τον Πρωθυπουργό να αναζητήσει μέτρα που θα αντιμετωπίζουν δραστικά τις αυξημένες δημόσιες δαπάνες, χωρίς να υποβάλουν τους Γάλλους σε επιπλέον φορολογία. Αναστάτωση υπήρξε, επίσης, και στις τάξεις των βουλευτών που συμμετέχουν στις επιτροπές οικονομικών, διαβούλευσης, εξέτασης και επεξεργασίας του σχεδίου νόμου του προϋπολογισμού για το 2026, καθώς θεωρούν ότι η εν λόγω πρόταση αποτελεί προσπάθεια παράκαμψης του Κοινοβουλίου και παρεμπόδισης του έργου τους, ενώ εκτιμούν ότι θα Αξίζει να σημειωθεί ότι η υποδοχή της εν λόγω πρότασης υπήρξε ψυχρή και στο Μέγαρο των Ηλυσίων. Οι συνεργάτες του Προέδρου Macron έσπευσαν να διευκρινίσουν ότι το ενδεχόμενο διεξαγωγής ενός δημοψηφίσματος αποτελεί μία ιδιαίτερα ριψοκίνδυνη πρόταση και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι ο Γάλλος Πρόεδρος, ο οποίος είναι και ο μόνος που μπορεί να αποφασίσει για το δημοψήφισμα, θα συμφωνήσει. Ταυτόχρονα, επεσήμαναν ότι ακόμα και σε περίπτωση που ο κ.Macron δεχτεί τη διοργάνωση του δημοψηφίσματος εγείρεται ζήτημα συνταγματικότητας της επιλογής έγκρισης του προϋπολογισμού με δημοψήφισμα. Σύμφωνα με τον ειδικό στο δημόσιο δίκαιο Benjamin Morel, υφίστανται δύο σχολές σκέψης. Η πρώτη σχολή υποστηρίζει ότι ο προϋπολογισμός μπορεί να θεωρηθεί ως «οικονομική και κοινωνική πολιτική του έθνους» που προβλέπεται από το άρθρο 11 του Συντάγματος -το οποίο ορίζει τις προϋποθέσεις για τη διενέργεια δημοψηφίσματος- ήδη από το 1995. Υπενθυμίζεται ότι προτάσεις για δημοψήφισμα είχαν τεθεί και κατά την εξέταση του νομοσχεδίου για τις συντάξεις, οι οποίες δεν εγκρίθηκαν, αλλά κρίθηκαν ως παραδεκτές από το Προεδρείο της Εθνοσυνέλευσης. Η δεύτερη σχολή σκέψης θεωρεί τον προϋπολογισμό ως ένα ειδικό νομοσχέδιο με σαφείς, αυστηρές διαδικασίες και καθορισμένες προθεσμίες. Τα δημοσιονομικά ζητήματα διέπονται ήδη από μια συνταγματική διαδικασία και έναν οργανικό Νόμο, γεγονός που θα μπορούσε να καταστήσει άκυρο ένα δημοψήφισμα για τον προϋπολογισμό βάσει του άρθρου 11 του Συντάγματος. Περαιτέρω, το άρθρο 34 του Συντάγματος αναθέτει στο Κοινοβούλιο την αρμοδιότητα ψήφισης του προϋπολογισμού. Τέλος, ο κ.Morel τονίζει ότι υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα και η πιθανότητα διεξαγωγής δημοψηφίσματος ενδέχεται να προκαλέσει πολιτική αστάθεια, καθώς αν ο προϋπολογισμός απορριφθεί με δημοψήφισμα από το λαό, η ψήφισή του από την Εθνοσυνέλευση θα είναι ακόμα πιο δυσχερής αν όχι αδύνατη. |